Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässä

Olen onnekas, sillä minulla on joukko hyvin erilaisia ystäviä. Siten saan myös hyvin erilaista tukea, raamatunlauseista vitseihin ja kaikkea siltä väliltä. He kaikki ymmärtävät, että hoidoissa ravaaminen pahoinvointeineen ja masennuksineen on osa tämänhetkistä arkeani. Siten voin kertoa, missä mennään, eivätkä he koe sitä valitukseksi.

Minulle tiputukseen meno (joka toinen viikko) on jostain syystä erityisen vaikeata. Johtuu varmaan aineesta, että olen tiputuksen jälkeen muutamat päivät hyvin itkuinen ja lohduton. Yksi ystävistäni jaksaa kerta toisensa jälkeen kuunnella itkuni, ja pohtia tätä sairautta laajemmasta näkökulmasta, kunnes pääsen taas takaisin pinnalle. Erityisen suuren arvon annan sille, että sairaalassa ollessani hän kävi usein katsomassa, vaikka autottomana joutui matkustamaan usealla kulkuneuvolla. Emme asu lähellä toisiamme, mutta silti häneltä liikenee aina aikaa tavata.

En onneksi ole kohdannut surkuttelua ja sääliä. Kuten anonyymi aiemmin totesi, minulla myös ystävät ovat hengenpelastajiani. Olen kokenut, että ihmisen suurin rikkaus on toiset ihmiset, ja että ystävyys ei ole sanoja, vaan tekoja.

Tigerlily
Tigerlily | 24.7.2007 klo 00:56:18