Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässä
Minun ystäväni sairastui munasarjasyöpään viime joulukuussa.Hänellä oli leikkaus ja puolen vuoden sytostaattihoidot.
Koska hän ei ole ollut aiemminkaan seurallinen, niin asui enimmäkseen omissa oloissaan.
Tosin kerran sytohoitojen alussa hän pyysi minua istumaan lähellä kun ei itse jaksanut seurustella. Myöhemmin hän sanoi, että tunsi olonsa turvalliseksi kun olin siinä lähellä aina kun hän avasi silmänsä. Hoidot väsyttivät kovasti ja ystäväni usein lepäilikin sängyssä kun kävin hänen luonaan. Hän ei halunnut ketään mukaan sairaalaan tai lääkäriin. Raiskaimpina aikoina kävin "kahvilla" joka toinen päivä. Joskus vein kahvin valmiiksi termarissa ja kertakäyttömukit niin hänen ei tarvinnut nähdä vaivaa keittämisestä.
Heti hoitojen alussa olin sanonut hänelle, että saa tulla minun luokse, jos kotona pelottaa, tai menen hänen luokseen yöksi, jos niin on parempi.
Ystäväni oli sairaslomalla koko hoitojen ajan. Tukan lähteminen oli kova pala. Tein hänelle pipoja ja olin mukana peruukkia hakemassa.
Ehkä ei kannatakaan kysellä liikoja, vaan olla kuuntelijana ja tarjoutua olemaan apuna jos hän niin toivoo.
Useimmiten aloitan keskustelun kysymällä mitä kuuluu, kuinka olet voinut, voinko olla jossain avuksi. Olen ollut liukkaalla taluttamassa kauppaan, hakenut kelasta papereita, vienyt kirjeen postiin, vienyt lukemista, vienyt roskapussin, laittanut verhot ikkunaan, vienyt ruokamaistiaisia jne.
Tämän hetken tilanne on se, että vointi on hyvä, tukka kasvaa, syöpäkasvaimet ovat poissa, markkerit normaalit, seuranta 3 kk välein, paino nousee (laihtui 10 kg) ja mieliala iloinen.
Tsemppiä ystävällesi. Tulevat hoidot ovat raskaat, mutta selviätte niistä hienosti, eikös.
- Re: Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässämidnightexpress
- Re: Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässäNassu