Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: hoitojen jälkeisestä masennuksesta

Menin sytojen jälkeen parin viikon päästä töihin. Sairaalan osastolta suosittelivat minulle sairaalan psykiatrin luona käyntiä, koska takana oli rajut hoidot. Psykiatrin mukaan olin selvinnyt hyvin, mutta antoi lähetteen psykiatrian poliklinikalle, koska tunsin tarvetta puhua sairastamisesta. Samaan aikaan alkoi neljän viikon sädehoitorumba. Tosin sen aikana väsähdinkin niin, että jäin sairaslomalle. Sain hyviä uutisia hoitojen vaikutuksesta ja innoissani taas töihin. Mutta mieli - se laahasi perässä. Kun koko se hoitoaikataulutus oli ohi ja olin ns. vapaa, niin tunsinkin tyhjyyttä. Mitäs nyt? Vasta silloin aloin miettiä, miksi juuri minä sairastuin, mitä olen käynyt läpi hoidoissa jne.

Yhden talven kävin töissä hoitojen jälkeen, miten nyt jaksoin. Sitten jäinkin pitkälle sairaslomalle, kun tunsin itseni vain väsyneeksi ja uupuneeksi. Mietin jälkeen päin, että olisi varmaan nopeammin pitänyt regoida huonoon oloon, mutta sitä vain yritti mahdollisimman pian päästä arkirutiineihin eli työhön. Se oli tosiaan kova paikka myöntää itselleen, että en pystykään töihin.

Onko sinulla mahdollisuus päästä jonkun, vaikka psykiatrin juttusille. Itse olen käynyt ammattiauttajan luona, koska en ole viitsinyt kaataa kaikkea ahdistusta läheisten päälle. Helpottaa, kun saa ääneen lausua omia ahdinkojaan ja kuulee,että tuo onkin ns. normaalia monelle sairauden läpikäyneelle.
tuulikki | 1.9.2008 klo 14:06:33