Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: ystävyys ja syöpä
Huomenia täältä Etelä-Suomesta!Tärkeää on tosiaan, että muistamme, kuinka vaikeaa on olla sairastuneen ystävä. Kyllä heidän on hankalaa olla empaattisia, mutta luontevia kanssamme.
Yksi ystäväni jutteli, miten vaikeaa hänen on kertoa minulle omista iloistaan, kun minulla on raskasta, ja toisaalta omista suruistaan, kun ne tuntuvat niin vähäpätöisiltä syövän rinnalla. Hän oli kuitenkin rohkeasti tehnyt päätöksen jakaa kanssani myös omaa elämäänsä ja se on minusta tosi arvokasta.
Olen kyllä joskus itkenyt ystävien tapaamisen jälkeen kateellisena, että minäkin haluan ihan tavallisia murheita, mutta ystävät eivät ole syyllisiä tilanteeseeni ja koitan ajatella, että minun on pakko niellä sellaiset tunteet, muuten en voi olla enää terveiden joukossa (joilla on tietty myös murheita). Viime helmikuussa ystävänpäivänä tilasin leipomosta suoraan työpaikalleni ystävänpäiväpullat, vein kahvipaketin ja kertakäyttöastiat etukäteen ja työtoverini keittivät sitten kahvit ja olivat myös laittaneet kahvipöydän tosi kauniiksi, ostaneet kukkia jne. Minä huristelin taksilla sädehoitoon Meilahteen ja paluumatkalla sitten työpaikalle ystävänpäiväkahville, jonne tulikin ihan kaikki (yht 32 henkeä). Tunnelma oli tosi iloinen ja ihana. Seuraavana aamuna minulla oli niin kauhea olo, että meinasin seiniä pitkin mennä. Tuntui tosi katkeralta, että muut vaan jatkavat töissä entistä elämäänsä ja minä reissaan sädehoidoissa. Se paha olo kyllä päivän mittaan unohtui, mutta ystävänpäiväkahveista jäi hyvä muisto.
Luin tuossa vähän aikaa sitten "Rinta rinnan" -kirjan ja nappasin siitä talteen mm. seuraavan lauseen:
"Minä en tarvitse apua, jotta voisin hyväksyä tilanteen. Tarvitsen tukea, jotta voisin syövästä huolimatta tehdä elämässäni ihania asioita". Jos meillä on yksikin ystävä, jolta tuollaista tukea saamme, meillä on elämässämme ihan oikea kultajyvä.
Nyt voinkin jo mennä keittelemään aamukahvit. Nukuin niin sikeästi, että söin Bonefosit vasta kunnolla herättyäni.
Mukavaa päivää kaikille kanssasisarille, hyviä veriarvoja ja kivutonta oloa,
Santeri
- Re: ystävyys ja syöpäkesän lapsi
- Re: ystävyys ja syöpähelmikuu
- Re: ystävyys ja syöpäsanteri
- Re: ystävyys ja syöpäeerika
- Re: ystävyys ja syöpätiina:)
- Re: ystävyys ja syöpäsanteri
- Re: ystävyys ja syöpäSipriina
- Re: ystävyys ja syöpäTigerlily
- Re: ystävyys ja syöpäKarhutar
- Re: ystävyys ja syöpäliikkeelle