Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: ystävyys ja syöpä

Heippa,

mielestäni ei niiltä ystäviltäkään voi vaatia alvariinsa kiinnostumista ja kuulumisten kyselyä. Myös
itse pitää olla aktiivinen ja hoitaa niitä suhteita. Ehdottaisin, että kukin pohtii kohdallaan onko näin tapahtunut kohdallanne? Tässä asiassa voi välillä mennä myös itseensä, eikä ajatella, että "kavereissa on jotain vikaa kun eivät "alkuhuuman" jälkeen enää pidä yhteyksiä niin aktiivisesti".
Sairastuessaan ihminen ei kuitenkaan onneksi muutu maailman navaksi, eikä toisilta voi edes odottaa jatkuvaa kuulumisten kyselyä ja hyvän toivottelua. Ristiriita on siinä, että sairastunut haluaa, että hän on ystävilleen kiinnostava ja tärkeä omana itsenään, ei "syöpään sairastuneena" yksilönä. Kuitenkin moni toivoo empatiaa ja kuulumisten kyselyä= todella vaikea yhtälö toteuttaa. Onneksi olin itse aikoinaan se sairastunut, enkä se "ystävä", jonka odotetaan alvariinsa olevan ajan tasalla sairastuneen sen-hetkisestä mielialasta, ja toimivan sen mukaan mikä sairastuneesta milloinkin parhaalta tuntuisi. Huh- emme ole kaikki koulutuksen saaneita eksperttejä tässä(kään). Tähän tulokseen olen itse tullut kun olen fundeerannut näitä ystävyys-suhteita sairastuessani ja VARSINKIN leikkauksen ja hoitojen jälkeen. Kyllä tämän ystävyyden ylläpitämisen eteen voi itsekin tehdä moninaisia asiota, eikä (mieluusti) vain odottaa kuulumisien kyselyjä silloin kuin itselle parhaiten sopii. Kivat terveiset Tiinalta:))))
tiina:) | 4.8.2007 klo 22:26:34