Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kohtusyöpä äidillä
Iltapäivää Mamma47 ja muut.Minä olen ollut kauan tältä palstalla, kun olen enimmäkseen tuolla surutyö-osiossa.
Voimia sinulle kohtusyövän kanssa taisteluun. Äitini ei kovin paljon sairaudestaan puhunut eikä halunnut, että häntä kohdeltiin sairaana. Hän halusi elää mahdollisimman normaalia elämää loppuun asti. Minä en tiedä miltä syöpädiagnoosin saaneesta ihmisestä tuntuu, tiedän vaan miltä se tuntuu läheisestä. Olen kyllä lukenut joitain kirjoja, jossa syöpään sairastuneet kertovat tarinoitaan. Sen kautta hieman paremmin ymmärsin äitiäni.
Aika jännää, ettei sinulla ole aikaisempaa kontrollia taikka jatkohoitoja, koska niitä polyyppeja kuitenkin oli. Äidilläni oli leikkauksen jälkeen sekä syto-että sädehoidot päälle sen varmistamiseksi, ettei mitään syöpäsoluja elimistöön jäänyt. Mikä se sinun diagnoosisi oli? Oletko saanut lääkäriltä epikriisin siitä, mitä sinulle on tehty? Sen saa pyytäessä. Suosittelen kysymään siltä diagnoosin tehneeltä lääkäriltä, että miksi ei hoitoja.
Hyvä, että menet huomenna lääkäriin. Toivottavasti saat sieltä kaipaamiasi vastauksia. Sinulla ja läheisilläsi on siihen oikeus ja jos et ymmärrä, mitä lääkäri sanoo, niin pyydä selittämään asia ns. kansankielellä. Nämä ovat osa asiakkaan ja potilaan lakisääteisiä oikeuksia, joista kannattaa pitää kiinni. Ehkä jonkun läheisen kannattaisi tulla sinne kanssasi tueksi ja muutenkin.
Voin yrittää auttaa sinua lähihoitajana sekä syövälle menettäneen läheisenä. Tietysti sinulle ehkä ja varmaan löytyy parasta apua tuolta onkohan minulla syöpä-osiosta. Siellä on kohtalotovereita kirjoittamassa.
Minun äidillä nimittäin kanssa heti alkuunsa leikattiin kohtu ja munasarjat pois, kun syöpä todettiin v. 2007. Se oli hyvin aggressiivinen todettaessa.
Hyvä, että sinulla sosiaalista verkostoa ja myös uskosi. Myös tänne voit ihan millon vaan kirjoittaa. Äitini ei koskaan näillä keskustelupalstoilla käynyt, mutta kuulemma hoitojen aikana jutteli kohtalotovereiden kanssa. Hän ei tuntenut sitä tarvitsevansa. Minä sen sijaan tarvitsin ja tarvitsen tätä paikkaa tosi paljon. Äitini kuolemasta tulee ensi maanantaina 8 kk. Kyllä aika lentää.
Kyllä tässä saa itse kukin olla kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saa täällä olla. Minun omakaan terveyteni ole tällä hetkellä paras mahdollinen, mutta kävin just tänään labroissa. Olen saanut selville, että suvussani on parikin sellasta perinnöllistä sairautta, mitkä minulla saattaa olla. Viikon päästä se selviää, kun lekuri soittaa. Uskoni on tosi paljon vahvistunut äidin kuoleman jälkeen ja uskon vakaasti, ettei elämä lopu fyysisen kehon kuolemaan, vaan elämä jatkuu jossain toisessa olomuodossa. Äitini on sen minulle tullut monin eri tavoin kertomaan. Se on lohdullista.
Voi kun osaisin lohduttaa sinua, mutta en oikein löydä sanoja siihen. Jaksamista sinulle ja kaikkea hyvää. Voimahalit myös.
- Kohtusyöpä äidilläHarakka
- Re: Kohtusyöpä äidilläSiipi maassa
- Re: Kohtusyöpä äidilläHarakka