Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohtusyöpä äidillä

Huomenta.

Kirjoituksesi kosketti, koska minunkin hiljattain edesmennyt äitini (65 v) sairasti kohtusyöpää. Sinun äitisi tarina muistutti niin monessa suhteessa omaani.

Olen kovasti pahoillani siitä, että äitisi syöpä on uusiutunut hoidoista huolimatta. Se on raskasta ja masentavaa, suuri pettymys kun äiti ei parantunutkaan. Haluaisin niin kovasti lohduttaa sinua, mutta minun on vaikea löytää oikeita sanoja. Äidilläni todettiin kohtusyöpä v. 2007, kun hän oli vasta 62 v. Se oli gradius 3 eli hyvin aggressiivinen. Myös häneltä poistettiin kohtu, munasarjat ja imusolmukkeita. Sen jälkeen sai vuoden verran sytostaatti- ja sädehoitoja.

Etsin näiltä sivuilta ennusteita syövän uusimisen jälkeen, mutta en löytänyt mainintaa siitä. Mä en itsekään tiedä niitä lukuja, mutta kiinnostaisivat ne kyllä minuakin.

Äidilläni syöpä oli uusi n. vuoden terveen ajan jälkeen kevättalvella 2009, kun hänen mahastaan löytyi silloin pienehkö etäpesäke. Uudet hoidot alkoivat heti ja hän sai lukuisia erilaisia sytostaattihoitoja sekä sädehoitoja. Osa niistä toimi ja osa ei. Loppujen lopuksi syöpä vei voiton, vaikka monenlaisia hoitoja yritettiin ja äiti itse niitä halusi.

Syövän hoitomuotoja on todella monia erilaisia (esim. sytostaatteja), joten jos yksi ei toimi niin ehkä kannattaa kokeilla jotain toista. Se hoito on aina yksilöllinen. Varmaan äitisi omalääkäri osaisi parhaiten kertoa hänelle ja sinulle näistä eri vaihtoehdoista. Ottakaa selvää asioista ja kyselkää.

Haluaisin ajatella silti, että niin kauan kun on elämää, on toivoa. Toivon, että hoidot tehoaisivat paremmin sinun äidilläsi.

Jaksamista ja voimia sinulle ja äidillesi.
Siipi maassa | 20.8.2010 klo 08:25:46