Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohtusyöpä äidillä

Tervehdys Harakka ja muut kohtalotoverit.

Luin juuri viestisi ja olen todella pahoillani, että äitisi tilanne on huonompi kuin tiesitkään. Ehkä äitisi halusi suojella sinua (en tiedä tilannetta) tai ehkä hän ei ole itsekään täysin selvillä tilanteestaan. No, tieto lisää tuskaa, mutta toisaalta ehkä kuitenkin auttaa pitemmän päälle hyväksymään tilanteen. Jaksamista sinulle kovasti.

Hyvä asia on, että äitisi hoidot jatkuvat vielä, vaikka kysymys olisikin viivytystaistelusta. Ikävää, että äitisi syöpä on ärhäkkää laatua.

Tunteesi ovat ihan ymmärrettäviä ja normaaleja. Tietysti toivoa haluaa pitää yllä ainakin niin kauan, kun ns. parantavat hoidot jatkuvat. En minäkään halunnut luopua toivosta niin kauan, kun äitini ei luopunut toivosta, koska se tuntui tosi väärältä. Vasta sitten, kun hänen parantavat hoitonsa loppuivat, oli pakko alkaa miettiä miten kauan hän vielä eläisi. Ei vielä silloinkaan halunnut täysin antaa periksi, koska piti jotenkin jaksaa olla hänelle läsnä ja tukea häntä. Myös isäni tarvitsi tukeani, joten piti olla vahva. Itse en ollut vahva, mutta yritin esittää vahvaa äitini ja isäni takia.

Olen samaa mieltä, että rankinta on se vaihe, jossa joutuu katsomaan sivusta kun läheinen kuihtuu pois ja tekee kuolemaa voimatta tehdä mitään. Paitsi olla läsnä loppuun asti ja kertoa, kuinka tärkeä hän on. Minusta on tärkeää kertoa sairaalle ihan normaaleista arkipäivän asioista ja jatkaa ns. normaalia elämää kaikesta huolimatta. Sitä äitisikin varmaan toivoisi. Sitten hän tietää, että elämä jatkuu silloinkin, kun häntä ei enää ole. Se voi olla vaikeaa, mutta kannattaa itse yrittää säilyttää tietyt arkirutiinit, jotka pitävät kiinni elämässä.

Jos sinulla ei ole ketään muuta, kenelle asiaa jakaa, niin kirjoita edes tänne palstalle. Niin kauan kun on elämää, on toivoa. Voimahalaus sinulle Harakka.
Siipi maassa | 1.11.2010 klo 13:20:51