Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Sytot alkaa torstaina - neuvoja vailla....

Hei Katjuliini,

Olen kyllä sinua huomattavasti vanhempi, mutta kerronpa sinulle kokemuksistani, koska tautimme on aikalailla samanmoinen. Minultakin poistettiin toinen rinta ja sen lisäksi vielä kainalo evakuoitiin sairastuneiden imusolmukkeiden takia. Tämä tapahtui viime vuoden syyskuussa. Minun syöpäni oli myös HER-negativinen ja vahvasti hormoonipositiivinen, solujen jakautumisporsentti myös hyvin alhainen.

Leikkausalueelle kertyi nestettä niin paljon, että sitä jouduttiin useita kertoja poistamaan ja sen takia sytostaatit voitiin aloittaa vasta joulukuussa. Sain 6 x cmf. Hoidon alussa annettavat kortisonipillerit veivät ensimmäisenä yönä hoidon jälkeen unet lähes täysin. En yrittänyt väkisin nukkua, vaan lueskelin, olin tietokoneella, piirtelin ym.
Ummetukseen otin heti hoitopäivän iltana Laxoperon-helmiä. Sillä sain ummetuksen jotensakin pysymään kurissa. Pahoinvoinnista selvisin ottamalla pahoinvointilääkettä ja syömällä usein pieniä määriä ja lepäämällä. Yleensä 4-5 päivässä olo parani. Primperania kokeilin ensin, mutta se aiheutti levottomuutta - ei vaan voinut olla paikallaan. Se oli rasittavaa. Mutta Granisetron Dtada auttoi. Lääke on kalliimpi, mutta minulla ainakin tehokas. Otin heti hoitopäivän iltana yhden pillerin ja sitten aina aamulla ja illalla. EIhän niitä olekaan kuin viisi siinä yhdessä paketissa, mutta se riiti minulle. Pahoinvointilääkettä kannattaa ottaa heti, niin varmaan selviää helpomalla. Hoitokertojen loppua kohti väsymys lisääntyi,mutta siitäkin selviää lepäämällä. Ulkona kannattaa kuitenkin käydä oleilemassa. Jotkut jaksavat kuntoilla - minä en jaksanut. Sosiaaliset kontaktit kannattaa pitää niin vireänä kuin suinkin jaksaa. Sänkyyn ei kannata jäädä makoilemaan. Kaikki tässä taudissa on yksilöllistä ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Kannattaa olla armollinen itselleen.
Sytojen jälkeen kuukauden tauon jälkeen aloitettiin sädehoidot, joita sinulle ei nyt sitten todennäköisesti tulekaan. Niistäkin selvisin mielestäni hyvin. Iho ei kärsinyt kovin paljoa.
Nyt on viikko aikaa viimeisestä sädehoidosta ja olen aloittanut hormoonilääkkeiden syönnin (5 v.)
Mielestäni olen selvinnyt näin jälkikäteen ajatellen loistavasti, vaikka kyllä hoitojen aikana joskus tuntui, että ei jaksa, mutta on meidät vaan tehty sellaisiksi, että tarvittaessa jaksamme ja kestämme enemmän kuin luulisikaan.
Minulla on nyt hoitorumba ohi ja olen luottavalla mielellä tulevaisuuden suhteen. Olen ollut hyvässä hoidossa ja kontrollit jatkuvat. En murehdi tulevaa. Olo on hyvä ja jaksan jo tehdä kaikenlaista, käydä lenkillä ym.
Toivotan sinulle jaksamista tuleviin koitoksiin. Muista olla itsellesi armollinen. Toivottavasti sinulla on tukiverkostoa lähellä.

Voimahalit sinulle!
MummiS | 16.7.2012 klo 14:02:48