Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Nyt on paljon asiaa...:)

Heippa,
taas kävi kämmi tätä kirjoitatessa kun olin jo 10 min vääntänyt vstausta ja sitten onneton menin vierailemaan toisilla nettisivuilla ja palasin tänne niin tietty teksti oli jo pyyhkiytynyt pois!:((( Ja juurin kun olin niin ylpeä kun kaksi hernettä aivoissani olivat kolahtaneet yhteen ja sain neronleimauksen kirjoittaa ylös tätä pitää viestiketjua lukiessani että kirjoitin paperille ylös aina ne asiat joihin halusin kommentoida, oli tooooooooosi ylpeä olo mutta tulikin sitten toisenlaista takapakkia. Ja kun tämä lapsen päikkäriaika pitäisi myös itse hyödyntää... Nooh, aihe on kuitenkin sen verran tärkeä että alan naputella uudestaan. Koska tämä tapahtuu jo toistamiseen minulle (että kaikki kirjoitukseni katoaa) niin taidan ensi kerralla pitkää vietiä kirjoittaessani tehdä sen ensin wordilla ja kopioida vasta sitten tänne...

Osa-aikaisesta sairauspäivärahasta, lyhyesti:

tuli voimaan vuoden alussa, itse pohdin että se olisi auttanut minua työskentelemään mahdollisesti hoitojaksojen aikana, edes viikko pari sytojen välissä. Noh, silloin en tiennyt millaiseen mankeliin jouduin niin että työasiat olivat viimeisenä mielessä...Mutta kuvitelkaapa, sain syksyllä vakityön kahden pienen lapsen äitinä vaikka työhaastattelussa kerroin lisäksi sairaudestani, silloin olin vasta menossa leikkaukseen - kyllä uskomattomiakin asioita tapahtuu tässä maailmassa!:)))
Mutta tässä selvitystyötäni:
-koska olin äitiyslomalla ennen sairaslomaani -> ei oikeutta osa-aik. sairikseen, pitää olla ollut täyspäivätyössä enne sairista. EI auta että ennen äitiyslomaa olin kokopäivätyössä.
- tämä koskee myös niitä jotka ovat osittaisella vanhempainvapaalla ja esim. tekevät 80-prosenttista työpäivää -> ei oikeutta osa-aik.sairikseen. Samassa tilanteessa ovat tietty myös työttömät, asevelvollisuudet, opintonsa päättäneet jne kaikki ne henkilöt joilla ennen pitkää sairaslomaa ei ole ollut täyspäivätyö.
- tästä epäoikeudenmukaiseta kohtelusta kimpaantuneena laitoin muutamalle ministerille kipakan kirjeen ja lupasivat toimittaa asian seuraavalle hallitukselle - saas nähdä tuleeko mitään muutosta asiaan...
Netissä lisää aiheesta mm:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224
ja kohta: Oikeus osasairauspäivärahaan

Leikkaukseni oli marraskuun lopulla ja tässä hetkellä sairis elokuun loppuun ja kun olin ottamassa työn vastaan tammikuussa ollen siis hetken työelämässä, tulee tällä hetkellä sairaslomani pituudeksi vajaa 9 kk. Ajattelin kyllä palata töihin osittaisen sairiksen turvin eli 50%-työaika josta siis 50%-palkkaus ja sen lisäksi 50% sairaspäivärahasta. En kyllä tiedä vielä olenko syyskuussakaan työkykyinen, en kyllä ainakaan nykyisellä kognitiivisella kapasiteetilla varustettuna. Arvioiden mukaan mennee 1-2 vuotta sytostaateista ennen kuin nuo kyvyt palautuvat, joillakin ei koskaan ennalleen. Onneksi kuitenkin suurimmalla osalla!:))

Veriarvojen lasku.
Minulle on kerrottu että taxon aikana veriarvojen lasku tapahtuu jyrkemmin kuin CEFin aikana, käyrä siis on jyrkempi eli ilmeisesti myös palautuminen tapahtuu nopeammin? Takson jälkeen verikontrolli on ollut viikon päästä, CEFin jälkeen 10 pv päästä koska CEFissä veriarvojen "kuoppa" sijoittuu lähemmäksi seuraavaa sytoa. Ilmankos eilinen hoitoni jouduttiin siirtämään perjantaille jos silloin on veriarvot kohdallaan. Koskaan ei taksojen aikana tarvinnut siirtää vaikka olivat niinkin huonot kuin 0.06 alin mitattu, siis neutrofiilit. Myös lääkäri sanoi kun olin 5 pv antibioottitipassa sairaalassa kolmannen takson jälkeen että yleensä potilaat ovat sisällä sairaalassa (siis ne jotka joutuvat, ei tarkoita tietenkään kaikkia:)) taksojen aikana, ei niinkää CEFin. Myös lääkärini sanoi että yleensä CEF-hoito on koettu kevyemmäksi kuin takso. Olen eri mieltä oman kokemukseni mukaan mutta avainasemassa ovat pahoinvointilääkkeet - niihin kannattaa panostaa, uskoisin että kuitenkin useimmilla on eritasoista pahoinvointia! JOs pahoinvointini olisi alun perin lääkitty kunnolla uskon että olisin kokenutkin CEF-hodon kevyemmäksi kuin taksohoidon. Kuten aikaisemminkin olen kertonut, lääkärini ei suostunut Aloxi-hoitoon joten pelonsekaisin tuntein taas perjantaina syöpäklinikalle. Emendin sentään sain itselleni taisteltua ja se on piiiiiiiiiiitkä tarina, en jaksa sitä nyt naputtaa tähän.
Toivon tosiaan että se olisi pelastava enkeli kaikkeen oksenteluun ja yrjö kurkussa olemiseen....

Aika härski kommentti sinulle "Kesän lapsi" kun olivat sanoneet ettet ole riittävän ongelmallinen tapaus saadaksesi Aloxia. En ymmärrä mitä himputtia sillä saadaan aikaan että potilaita pidetään huonokuntoisempina ilman oirelääkitystä kuitenkin tällaisen rankan hoidon aikana jota kuitenkaan itse emme ole valinneet. Minusta oireita pitäisi hoitaa niin hyvin kuin mahdollista etenkin kun potilas sitä itse OSAA PYYTÄÄ (tuntuu olevan avainsana nykyään). Uskon että jokainen lääkäri joka kävisi saman mankelin ITSE läpi ymmärtäisi helpottaa potilaiden sivuoireita, uskotteko tähän?

Akuutissa eilen ei mitään uutta mullistavaa, tylsä (muttei uusi) uutinen nuorten kohdalla se, että uusiutumisriski suurempi. Kaipa itse niihin lukeudun vaikka viikko sitten tuli 40 v plakkariin.... No joo, turha sitä alkaa miettiä, jokainen syöpä menee niin kuin se menee eikä siinä auta kauheasti tilastoja tuijotella, eivät ne syöpäsolutkaan tuijottele!;)

Eteenpäin vaan sanoi mummo sateessa... vaikka tuolla taitaa kehkeytyä ihan mukava ilma vaihteeksi:)
Pitäisi vielä mennä ostamaan uusi pölkkäri. Vauveli on niin monta kertaa oksentanut olohuoneen matolle että ne kuivuneet oksennushippuset on kulkeutuneet pölkkärin moottoriin asti ja meillä on karsea oksennuksen löyhkä aina kun imuroi, se homma on ehottomasti pannassa pari viikkoa syton jälkeen... ;)

Mutta nyt lounaalle, kiva toisaalta kun pystyy vielä syömään, eri juttu sitten taas sunnuntaina. Mietin että jollei silloinkaan voida antaa niin varmaan sitten wappuaattona - enpä olekaan koskaan ennen silloin yrjöillyt, toivottavasti en nytkään!;)

Rattoisaa lepoa ja pikkupuuhastelua kaikille, kuunnellaan lintujen livertelyä ja ootellaan kesää........... ai niin, tarttis varmaan mennä hankkimaan joku uikkari, vaikka kesä-heinäkuussa kun on sädehoito niin taitaa olla uiminen kiellettyä, tiedättekö onko kiellettyä myös luonnonvesissä, järvet, meret?
Päivä kerrallaan | 25.4.2007 klo 13:18:08