Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Ilman rintaa

Hei,

Olen kohtalotoverisi tältä kesältä. Juhannusviikolla havaitsin rinnassani kyhmyn ja sitä seuraavalla viikolla tutkimusten jälkeen sain tiedon syövästä (= ohutneulabiopsian tuloksen; mammografian perusteella röntgenlääkäri oli vielä aivan varma siitä, että kasvain on hyvänlaatuinen fibroadenooma).

Mietityttää ja ihmetyttää, että miksi sinulta poistetaan "varmuuden vuoksi" koko rinta ja kaikki kainalon imusolmukkeet?

Ymmärtääkseni kaikkialla Suomessa on jo vuosia ollut käytössä ns. vartijaimusolmuketekniikka, johon kysytään potilaan suostumus. Eli siis ei turhaan leikata koko kainaloa tyhjäksi, vaan poistetaan leikkauksen aluksi ns. vartijaimusolmukkeet. Leikkauksen aikana patologi tutkii vartijaimusolmukkeet ja jollei niistä löydy syöpäsoluja, on muiden kainaloimusolmukkeiden leikkaaminen täysin turhaa.

Samoin käsittääkseni rinnan säästävä leikkaus tehdään aina, kun se vain on mahdollista. Ja potilas itse päättää kumman haluaa: säästävän leikkauksen vaiko koko rinnan poiston. Leikkaava lääkäri sitten noudattaa potilaan toivomusta, jos se vain on mahdollista.

Kävin itse heinäkuun alussa leikkaavan kirurgin vastaanotolla, jossa hän kertoi tarkasti kummankin leikkaustavan hyvät ja huonot puolet. Ja sain itse päättää, että otan säästävän leikkauksen.

Itse olin yllättynyt valinnanvarastani, koska olin jo etukäteen ottanut selvää, että yleensä aina yli 3-senttiset syöpäkasvaimet vaativat koko rinnan poiston. Samoin sen, että "nuoren iän" rintasÿöpää sairastavilta koko rinta poistetaan uusiutumisriskin takia lähes aina. Lisäksi minulla oli rintatulehduksen oireet eli epäilys tulehduksellisestakin rintasyövästä oli olemassa.

Kirurgini kuitenkin totesi, että minulla on niin suuret rinnat, että n. 3-sentin kasvain ei ole este säästävälle leikkaukselle. Hän myös otti paksuneulabiopsian yhteydessä ihonäytteen, jolla varmistettiin, että mahdollinen alkava tulehdus ei ole ehtinyt ihoon asti.

Niinpä sain säästävän leikkauksen. Huolimatta suhteellisen isosta kasvaimesta, nuoren iän aggressiivisesta syöpätyypistä ja rintatulehduksen oireista.

Ei keneltäkään tänä päivänä leikata koko rintaa ja kaikkia kainaloiden imusolmukkeita ihan vain "varmuuden varalta" pois. Jos lääkärisi on todellakin viestittänyt sinulle näin, niin sinuna kyllä pyytäisin jonkun toisen spesialistin mielipidettä.

Mitä rinnan rekonstruktioon tulee, niin sitä aletaan yleensä suunnitella aikaisintaan vuoden päästä leikkauksesta. Silloin kun on varmistettu, että syöpä on saatu poistettua kokonaan kehosta. Rinnan korjausleikkaus tehdään siis aikaisintaan joskus parin vuoden päästä syöpäleikkauksesta.

Itselläni (jos kaikki menee hyvin) se "rekonstruktio" on sen terveen rinnan pienentäminen sen leikatun kokoiseksi. :)

Tsemppiä koitoksiin, Tigerlily! Et todellakaan ole yksin.

Anne | 27.8.2006 klo 08:45:39