Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!
Voi Ninnu! Toivon jaksamista sinulle surussasi. Omasta menetyksestäni on tulossa vuosi täyteen ensi kuussa. Sanoistasi muistan elävästi oman tilanteeni vuosi sitten. Sinun miehesi menehtyi vielä nuorempana kuin minun ja lapsesi ovat pienempiä kuin meidän.Hautajaisia meilläkin odotettiin kauhulla. Lopulta kuitenkin myös lapseni myönsivät, että hautajaiset olivat helpotus tavallaan. Saimme rakkaamme pois kylmästä kappelista ja pääsimme käymään hänen luonaan haudalla. Hautajaiset olivat kaunis tilaisuus, mieheni ystävät olivat runsaslukuisesti paikalla. Niin monta kertaa kylmän talven aikana halusin vain jäädä haudalle mieheni vierelle ja ottaa oman paikkani siellä.
Oikeastaan ainoa asia, joka minua auttoi viime syksynä eteenpäin, ja sai minut pois haudalta, oli ajatus lapsista. Mikään muu ei tuntunut tärkeältä niinä tuskan hetkinä. Äitinä uskon, että sinäkin tulet saamaan voimasi lapsista, äidinvaistosi ajavat sinua elämässä eteenpäin. Minä löysin keskusteluavun omalta lääkäriltäni, ja olen siitä hänelle syvästi kiitollinen. Toivon, että sinäkin pystyt löytämään edes yhden auttavan aikuisen elämääsi, sekin jo helpottaa.
Sitä kyyneleiden määrää ei pysty käsittämään kuin toinen tämän asian läpikäynyt. Voi kuinka raastoin hänen vaatteitaan ja yritin haistamalla löytää niistä hänen läsnäolonsa.
Pikkuhiljaa, päivä päivältä, tilanteesi paranee. Lopulta huonot päivät elämässäsi eivät ole mitään verrattuna tämän päivän parempiin päiviisi. Järjestelyt, joita joudut nyt tekemään, pitävät toisaalta sinut elämässä kiinni. Sinun on pakko järjestää kaikki asiat. Sinun on pakko hoitaa asiat maistraatin kanssa. Järjestää perukirjoitus. Hakea lapsille ja itsellesi henkivakuutuskorvausta. Kelan eläkettä. Niin monta hoidettavaa asiaa. Minä ainakin tartuin kaikkiin näihin asioihin kuin hukkuva oljenkorteen. Maistraatin kanssa asioiminen on osoittautunut yhdeksi vaikeimmista asioista elämässäni. Sitä en olisi halunnut kokea, mutta sille en myöskään voi mitään.
Kukkien ja adressien vastaanottaminen tuntui minustakin lopulta ylitsepääsemättömän raskaalta, nyt jälkeenpäin säilytän valokuvia kukista ja adresseja muistona kaikista niistä ihmisistä, jotka halusivat tukea meitä surussamme. Ihmisistä, jotka kantoivat meille sitä makaronilaatikkoa ensimmäisen viikon ajan, jälkiruoaksi toivat mustikkarahkaa. Ruokaa tuomalla he osoittivat oman halunsa auttaa, edes näin pienellä eleellä kun muuten tunsivat voimattomuutta menetyksemme edessä. Ota vastaan kaikki apu, jota suinkin saat ja ajattele joskus myös pelkästään itseäsi. Itsesääli ja viha eivät myöskään ole vieraita tunteita tämän kaiken keskellä. Toivon kaikesta sydämestäni, että syvällä sisimmässäsi jaksat kuitenkin luottaa siihen, että tulevaisuudessa jaksat jonain päivänä olla kiitollinen siitä, mitä yhdessä koitte. Minä olen pienen aavistuksen jo kokenut siitä kiitollisuudestakin, joten tiedän ja uskon sen olevan olemassa. Kaikki se hyvä, mitä yhdessä koimme, ei voi kadota surun myötä.
Tämä voi nyt kuulostaa sinusta kliseeltä, tai valheelta, epäuskottavalta. Mutta kuitenkin, se on niin totta:
Aika suo armon surevalle,
päivien kulku
kuluttaa pois tuskan.
Ja niin kuin keväisin,
huomaamattasi,
hiirenkorvat lehdiksi muuttuvat,
vaihtuu surusi iloksi.
Äläkä kiirehdi -
aika on viisas ystävä vierelläsi.
Tämä runo oli kutsussa, joka tuli meille saattohoitokodista, jossa mieheni kuoli. Kutsussa kutsuttiin meitä omaisia viettämään yhteistä kahvihetkeä saattohoitokotiin. Monta muutakin runoa ja hyvää lausetta luin ahmimalla ensimmäisten kuukausien aikana. Parhaita kirjoista olivat Martti Lindqvistin kirjat surusta, esim. Surun tie. Jos voisin, halaisin sinua ja yrittäisin antaa sinulle pikkuisen voimia jatkaa edes vähän matkaa eteenpäin. Kun en voi, lähetän näin etänä sinulle ja lapsillesi osanottoni.
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!pinjaenkeli
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!Kristiina
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!surullinen73
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!surusyksy
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!Wenny
- Re: Auttakaa selviämään eteenpäin!Leskeksi joutunut..