Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässä
Olen seurannut tätä palstaa tämän kevään aikana ja huomannut kuinka tärkeä kommunikointiväline netti on syöpäsairaan, tai hänen läheisensä tiedonhankinnassa ja vertaistuen saamisessa. Olen itse saanut tämän palstan kautta paljon hyödyllistä tietoa ja löytänyt kohtalotovereita. Kiitos teille.Haluaisinkin nyt virittää keskustelun siitä, mikä on ystävän ja ystävyyden merkitys syöpäsairaalle. Luin äskettäin Marlenan kirjoituksen yksinelävästä syöpäpotilaasta ja siitä, että hyvä ystävä kääntää selkänsä vakavan sairauden kohdatessa. Miksi me käyttäydymme näin. Jouduin oikein pohtimaan, miten itse menettelisin, jos olisin terve ja ystäväni sairastuisi.
Olen itsekin yksinelävä ja sairastanut levinnyttä rintasyöpää n. 4 vuotta ja myös minun hyvä/paras ystäväni käänsi minulle selkänsä. Olen surullinen ja hämmentynyt. Kun sain tietää sairastumisestani, päätin jo silloin, että en halua kuormittaa ystäviäni ainaisella syövästä puhumisella tai että tekisin heistä sairauteni sylkykuppeja. Onneksi muutama ystäväni pitää yhteyttä ja heidän kanssaan voin nauraa ja itkeä ihan tarpeen mukaan. He eivät pidä minua kummajaisena. Heidän kanssaan elän voimieni mukaan ihan tavallista elämää. Siihen kuuluu ajoittain kahvihetkiä, konsertteja, pikku matkoja ja taidenautintoja. Ja olemme ihan tasavertaisia keskenämme. Syöpä ei ole ystävyytemme este. Joudun luopumaan paljosta, mutta olen kiitollinen vähästä.
Lähipiirissä olevat ystävämme tai työtoverimme joutuvat valitsemaan tavan, jolla he kohtaavat syöpäsairaan läheisensä. Millaisia kokemuksia teillä on. Mikä on ystävyyden mitta. Mikä ystäviemme pelottaa syöpäsairaan kohtaamisessa. Miksi ystävä kääntää selkänsä. Mitä voisimme itse tehdä, jotta helpottaisimme tilannetta.
Ystävällisiä ajatuksia päiväänne
Hilppa
- Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässäHilppa
- Re: Mikä merkitys ystävillä on syöpäsairaan elämässämidnightexpress