Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Allogeeninen kantasolusiirto

Hei Piio!

Eilen tosiaan olin siellä Meilahdessa keskustelemassa tulevasta siirrosta.
Keskustelu oli melko pitkä (n. 2 tuntia), ja siinä pääosin käytiin läpi siirtoon liittyvät toimenpiteet, riskit ja ihan käytännön asioitakin.
Läsnä keskustelussa olivat koordinaattorilääkäri, erikoissairaanhoitaja, siskoni ja tietysti minä itse.
Luovuttajasta sain tietooni vain hänen veriryhmänsä sekä sukupuolen. Lisäksi kuulin, että luovuttaja on minulle todella hyvä ja sopiva.
Siirtoon liittyvistä toimenpiteistähän jo kirjoittelinkin aikaisemmin. Minun kohdallani varmistui, että siirto tehdään ihan "klassisen" kaavan mukaan eli kahtena päivänä sytostaattia jättiannos, ja sitten viitenä päivänä yhteensä kuusi "kokovartalosädetystä".
Kysyit pitääkö keskustelussa vielä käydä. Olen ollut jo kerran aiemmin keskustelemassa aiheesta; silloin ei vielä luovuttajasta ollut tietoa. Ymmärtääkseni nämä keskustelut riittävät. Olen myös käynyt psykiatrin konsultaatiossa.

Kirjoitin myös nimeni paperiin, jossa vakuutin saaneeni tarpeelliset tiedot siirtoon liittyvistä asioista.
Nyt on vielä edessä joitain tutkimuksia: keuhkojen kuntoa selvitetään, hammaslääkärillä pitää käydä kuten myös gynekologilla. Luun tiheysmittaus myös tehdään, koska osteoporoosi voi olla seurauksena tästä hoidosta.

Tarkkaa ajankohtaa siirrolle eivät osanneet sanoa, mutta tod.näk. maalis- huhtikuulle menee.
Voinnistani sen verran, että kaiken kaikkiaan voin hyvin lukuunottamatta kovia uupumuksia, joita silloin tällöin vain tulee.
Kaikkea hyvää sinulle, Piio, kurja, että asut niin kaukana. Matkustaminen on raskasta ja sairaalassaoloaika ilmeisesti yksinäisempää kuin niillä, joiden omaiset ovat siinä lähistöllä.
Toivottavasti sait joitain vastauksia kysymyksiisi. Kerron kyllä mielelläni lisää, joten kysy, jos siltä tuntuu.

Terv Unelma
unelma | 8.1.2008 klo 12:40:50