Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Allogeeninen kantasolusiirto

Hei!

Ehkä vastaan nyt vähän väärään kohtaan, kun itselleni ei vielä ole tuota siirtoa tehty. Menossa olen kuitenkin varmaan ihan lähiaikoina, joten ajattelin ajatuksiani sinulle jakaa.
Sairastan kroonista myeloista leukemiaa enkä voi noita uusia täsmälääkkeitä syödä, koska olen niille allerginen. Siksi ainoaksi hoitomuodoksi jää tämä allogeeninen siirto. Omalla kohdallani asia on edennyt näin:
Ensin kudostyypitettiin kaksi sisartani, joista kumpikaan ei ollut minulle sopiva luovuttaja. Haku käynnistettiin sitten syyskuun 21 päivä luuydinrekisteristä, ja noin viikko sitten sain kuulla, että minulle on löytynyt luovuttaja.
Nyt olen menossa 7.1 keskusteluun, jossa minulle selvitetään kaikki siirtoon liittyvät riskit ja muut mahdolliset oleelliset asiat.
Sen jälkeen alkaa aikataulun suunnittelu (koska sairaalassa on tilaa, mikä aika on luovuttajalle sopiva jne)
Sairaalaan (Meilahti) menen sitten jonain tiistaipäivänä, jolloin aloitetaan valmistavat hoidot. Sytostaatteja tulee kahtena päivänä ja sädehoitoa (koko keholle) kuusi kertaa, jonka jälkeen siirre tiputetaan keskuslaskimokatetrin kautta verenkiertooni.
Hoito toteutetaan ns suojaeristyksessä, eli eristyshuoneessa, jossa viivytään keskimäärin 3-6 viikkoa.
Huonoista oloista tai hiusten lähdöstä en tietenkään mitään varmaa vielä tiedä; kaikkihan aina kuitenkin menee niin yksilöllisesti. Ei se varmaan kuitenkaan ihan helppoa tule olemaan ja aika ajoin kovasti pelottaakin.
Toivotan sinulle kaikkea parasta, ja rohkeutta sairautesi voittamiseen.
Elellään vaan "päivä kerrallaan", vaikka se välillä onkin vaikeaa ja kuullostaa kovin kliseeltä.
Omasta mielestäni rankinta on ollut odottaminen ja kaiken epävarmuus, joten on kuitenkin helpottavaa, kun asiat etenevät.

Terveisin Unelma
unelma | 27.12.2007 klo 16:00:06