Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tilastoista

Niin mäkin sen olen ymmärtänyt, tai oikeastaan olen nähnyt lukeman yli 90%. Ja niin mulle sairaalassa selittivät, että paikallisissa rintasyövissä 5 vuoden suhteellinen elossaololuku on jotain 93%.

Tuohon 80% kuuluu kaikki rintasyöpätapaukset, nekin jotka on levinneet jo diagnoosia tehdessä. Mutta ois tosiaan kiva, kuinka suuri osuus on taudittomia tuosta luvusta.

En tiä mistä hatusta se onkologi mulle heitti sen 85-90% taudittomia kymmenen vuoden seurantajaksolla... Tietty näillä palstoilla tavallaan hieman vääristyy kuva, kun lähes meillä kaikilla täällä tauti on akuutti, onko täällä muita kuin Hempukka ja laulurastas, jotka on selvinneet sen maagisen viiden vuoden rajapyykin ohi? Enkä tarkoita nyt selviämisellä hengissäselviämistä vaan että hoidoista olisi ehtinyt kulua se viisi vuotta?

Ehkä ne terveenä selvinneet ei enää pyöri tälläisillä palstoilla, vaan koittavat jatkaa elämäänsä. On se kuitenkin ihanaa, että osa selvinneistä jaksaa toimia tukihenkilöinä meille vastasairastuneille, muutenhan sitä ajattelisi, ettei kukaan selviä, että kaikki ovat jo kuolleet..

Heh, erehdyin tietoa etsiessäni tutkimaan sellaista kalvosarjaa, jonka on joku taysin tyyppi laatinut. En heti huomannut, että aineisto oli laadittu 65-85 vuosilta tai jostain sieltä kuitenkin. Oli sen verran karuja lukemia, että ahdistuin oikein tosissani. Sitten kun tutkin tarkemmin, niin totesin, että sehän oli tosiaan vanhaan materiaaliin perustuvaa tietoa, ajalta ennen sytoja ja muita täsmähoitoja.

Minunkin sairaskertomuksellani vain 45% potilaista selvisi siihen aikaan..
kevätmieli | 20.3.2007 klo 14:46:25