Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Helatorstaita siskot
Hei Miu, PäiväKerrallaan ja muut kohtalotoverit!Minulla on sama kokemus syöpäklinikan fysioterapeutista: kasottiin käden liikkuvuus ja neuvottiin tulemaan takaisin, jos tulee häikkää.
Joulukuulla kävin Rintarauhasklinikan fysioterapeutilla just niitä strangeja napsaututtamassa ja hoito oli +++. Mutta sitten säteitten jälkeen siellä oli niin ruuhkaista, että neuvottiin varaamaan aika Meilahden sairaalan fysioterapeutilta ja olen nyt käynyt hänellä 2kk. Luulen, että se on tosi hyvä juttu, jos pääsee samalle, tullaan tutuiksi molemmin puolin ja ennenkaikkea kroppa tulee tutuksi. Nyt olen oikein tyytyväinen ja olen saanut aina sujuvasti uuden ajan seuraavalle vkolle. Lisäksi olen tykännyt siitä, että hän neuvoo muutenkin venytyksiä jne. Olen nimittäin jäykkä kuin rautakanki nykyään. Jäykkyyden ja kylkiluiden vihlomisen vuoksi en meinaa kengännauhoja saada kiinni.
Mutta se vaiva, jota mulla hoidetaan, tuli ymmärtääkseni sädehoidosta eli rintalihas on ihan tosi kireä. En saa kättä ylös suoraksi, kun repii rinnasta ja kainalosta, niin eikä vaan suoristu vaikka yrittää. Olkanivel kyllä toimii. Sitten toinen juttu on se kyljen ja rinnan alueen turpoaminen. se taitaa johtua kainalon tyhjentämisestä ja siihen kokeillaan sitä lymfaterapiaa. Aamupäivälläkin on vähän turvotusta ja ihan kaikesta tekemisestä, esim lenkillä kun käsi roikkuu ja pikkusen heiluu, turpoo niin, että leikkausarpi häviää näkyvistä. Ja silloin sitten se käsi ei meinaa toimia senkään vertaa.
Minä kyllä pumppailen sitä sideharsorullaa aina telkkaria katsoessa. Tänään kävin pyöräilemässä ja kun viimeksi vasen käsi turposi, nyt osasin varoa. Käytin enemmän oikeaa kättä - siis sitä soutukättä - ja tasaisella pumppailin vasenta kättä ja ohjasin oikealla.
Samalla reissulla kuvasin viereisen tallin hevosia (luvan kanssa), jos vaikka tekisin parit hevoskortit. Kaipasin seuraani teitä hevosnaisia, sillä häpeäkseni pelkään ihan kauheasti hevosia ja ne ovat niin tosi suuria. Olen varma, että ne vaistoavat pelkoni ja purevat minua päähän:( Tämä ehkä huvittaa Juliaa ja muita hevosiin tottuneita, mutta juttu on tosi. No kuvasin heppoja hieman kauempaa ja kaikki käänsivät takamuksensa minuun päin!! Ihan kuin olisivat tajunneet. Yksi vaaleanharmaa sentään söi rauhassa ruohoa, mutta kameraan päin ei tajunnut katsoa.
Rankkaa on teillä sytoissa kävijöillä, mutta muistakaa olla itsellenne armollisia. Jokainen meistä olisi mieluummin terve ja siivoisi kuin sairastaisi rintasyöpää. Ja oikeasti ei terveet tajua, millaista on olla vakavasti sairas. Ei sitä ole voimissaan, vaikkei koko ajan vessanpönttöä halailisikaan.
Pärjäilkää,
toivoo Santeri
- Re: Helatorstaita siskotlillukka
- Re: Helatorstaita siskotMeriTuuli
- Re: Helatorstaita siskotkesän lapsi
- Re: Helatorstaita siskotPäivä kerrallaan
- Re: Helatorstaita siskotMeriTuuli
- Re: Helatorstaita siskotPäivä kerrallaan
- Re: Helatorstaita siskotsanteri
- Re: Helatorstaita siskotthunder
- Re: Helatorstaita siskotkevätmieli
- Re: Helatorstaita siskotkevätmieli