Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Magneettikuvauksen tulokset - milloin?

Mulla toimivat seuraavanlaiset jutut magneettikuvauksessa:

Otin sen rauhoittavan, jonka saa röntgenosastolta. Jos sen haluaa, täytyy muistaa sanoa siitä ilmoittautumisessa ja tulla paikalle puolta tuntia ennen kuvausta, että rauhoittava ehtii vaikuttaa. Voit vaikka etukäteen soittaa hoitavaan yksikköön ja kysyä asiasta. Kutsukirjeessä on hoitajien puhelin numero.

Sitten mulla oli mukana oma cd, jonka hoitajat laittoivat soimaan. Kuulin sen kuulokkeista, jotka laitetaan päähän, kun kone pitää niin kovaa jyrinää ja kolinaa. Se kannattaa kyllä ottaa mukaan, jotain lempimusiikkia, johon voit keskittyä tutkimuksen aikana. Näin saat ahdistavan olon siirtymään sivuun.
Ajattelin koko ajan jotain mukavaa muistoa musiikin kuuntelun lisäksi. Minulle se oli kenttäratsastuskilpailut. Menin vaihe vaiheelta läpi fiiliksiä ratsastamistani kisoista, yritin muistella kouluradan osia sekä este- ja maastorataa, este esteeltä. Näin yllätyin, kun tutkimus oli sitten ohi, aika oli mennyt nopeasti.
Sullehan annetaan käteen laite, josta voit painaa, jos oikeen ahdistaa, mutta se pitkittää kyllä tutkimusta, joten ihan heti ei kannata putkesta yrittää pois.

Ai niin, tärkein ohje: Laita silmät kiinni, ennen kuin sinut työnnetään putkeen ja pidä ne kiinni koko tutkimuksen ajan, näin et näe miten ahtaassa paikassa olet. Tästä mua neuvoi ystävä, joka oli mennyt putkeen ensin silmät auki ja joutunut painamaan hälytintä, sitten oli uudella kertaa laittanut silmät kiinni ennen tutkimusta ja kaikki oli mennyt hyvin.

Mullakin tuntui alussa ekat minuutit, että apua, en saa hengitettyä, mutta pakotin itseni keskittymään niihin kisamuistoihin, niin henki alkoi kulkea.

Näillä vinkeillä selviät hyvin tutkimuksesta!!

Julia
julia | 25.4.2007 klo 12:48:46