Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: myelooma

Hei! Täällä uusi keskustelija tälle palstalle. Olen 60 vuotias ja 5 päivää ennen synttäreitäni sain tietää sairastavani myeloomaa. Kaikki alkoi v.2003 syksyllä kun selästäni tai tarkemmin rintarangasta löytyi kasvain plasmasytoma, jota hoidettiin sädehoidolla ja kipulääkkeillä. Sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti kokeissa ja kontrolleissa.
Kunnes viime syyskuussa selkäni kipeytyi ja kivut olivat todella tuskaiset, hakeuduin lääkäriin. Otettiin labrakokeet ja luusto kuvattiin. Labrakokeet osoittivat kevytketjujen olevan yli 1100 ja luustossa näkyi tummia pehmentymiä joka puolella kehoa, siis myelooma. Lääkityksenä olen saanut kerran kuussa aina kontrollikäynneillä Zometa-tiputuksen ja se ei ole tehnyt minulle minkäänlaista huonoa oloa. Talidomidia olen syönyt nyt 5 kk ja olen voinut oikein hyvin. Kerran viikossa otan 27 tbl. kortisonia ja sitäkin olen sietänyt suht hyvin. Talidomidi on myös tosi kallis lääke 4 vk annos maksoi yli 900€, joten lääkekatto tuli heti täytetyksi.
Nyt olen ensi sunnuntaina menossa sairaalaan sisälle ja saan hoitoja, koska siitä viikon päästä menen kantasolukeräykseen. Sitä en vielä tiedä kuinka pian ne kantasolut laitetaan takaisin ja mitä kaikkea edessä vielä on. Mutta luottavaisin ja turvallisin mielin olen, vaikka kyllä pelotta ja jännittääkin.
Hyviä vointeja kaikille ja voimia jaksamiseen!
maarit49 | 19.2.2010 klo 16:01:08