Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kevytketjumyelooma

Tervehdys kaikille palstalaisille pitkästä aikaa !
Mieheni sairastaa tätä ns. kevytketjumyeloomaa. Tauti todettiin tammikuussa 2006 ja autologinen kantasoluhoito tehtiin tammikuussa 2007.
Arkistosta löytyy aikaisemmat kirjoitukseni taudin kulusta.
Olemme saaneet elää suht´ normaalia elämää , ellei oteta huomioon helposti ilmaantuvia flunssia tms. , joista kuitenkin olemme yleensä selvinneet kotikonstein. Mitään suurempaa ei ole onneksi ilmaantunut senjälkeen, kun kantasoluhoidon aiheuttamista vaivoista selvittiin.Puolen vuoden välein olemme nyt käyneet hematologilla juttelemassa kokeiden tuloksista ja kolmen kuukauden välein on verikokeet, joista lääkäri soittaa vastaukset. Tällä viikolla saimme tulokset luuydinnäytteestä, pitkät luut ja kallo röntgenkuvista, vuorokausivirtsa ja verikokeista.
Kaikki arvot olivat sellaisissa lukemissa, ettei lääkitystä tarvitse muuttaa. Miehelläni on vain Bonefos luustonvahvistuslääke ja Ideos kalsium +D3 vitamiini purutabletit. Luustossa ei ollut havaittavissa muutoksia ja hb oli 145.
Toivon , että tämä kirjoitukseni antaa toivoa tähän tautiin sairastuneille, ettei diagnoosin saaneen tarvitse heti pelätä pahinta, koska kyllä tämänkin taudin kanssa oppii elämään. Mieheni kävely on hieman kankeaa ja hitaampaa, kuin ennen selkäleikkausta, mutta mihinkäs tässä on kiire, valmiissa maailmassa. Päivittäiset askareet sujuvat , ja onpa hän tehnyt pientä pintaremonttiakin kotonamme. Olemme tehneet myös kolme ulkomaan matkaakin hoitojen jälkeen.
Hematologin puheiden mukaan , on tullut monia hyviä ,uusia lääkkeitä myelooman hoitoon ,ja kehitellään kuulema koko ajan lisää. Toivottavasti sieltä tulee entistä parempaa apua sairastuneille.
Minulle voit lähettää postia vaikka yksityispuolelle, jos haluat jutella tai kysellä lisää aiheesta .
Minulle on tämä palsta ollut todella tärkeä, vaikka en ole itse niin paljon kirjoitellutkaan, mutta lukenut sitäkin enemmän. Täältä olen löytänyt muutaman ystävän, joilla on ollut suuri merkitys vertaistukea hakiessani.
Toivon kaikille mukavaa ystävänpäivää , ja aurinkoisia keväänodotus päiviä !
Peppiina | 13.2.2010 klo 23:50:24