Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Krampeista ja hemoglobiinista
Moi kaikille! Täällä myös yksi Glivecin käyttäjä, sain diagnoosin syksyllä 2003. Ensin hoidettiin leukkarit alas nopeasti Hydrealla ja parin viikon päästä siirryttiin Gliveciin. Koko ajan annostus ollut se neljä kapselia päivässä ja hoitovaste hyvä. Alussa oli aivan järjettömät nivelkivut, reumaattista kipua kuulemma ja sitä hoidettiin Apurin-nimisellä kihtilääkkeellä (allopurinoli).Nyt on sitä samaa naamanpunoitusta kuin teillä muillakin, heh, lisäksi lihaskramppeja ja ripulointia mutta tosi hienosti on kyllä mennyt kaiken kaikkiaan, koko ajan olen ollut töissä. Hemoglobiini putoaa välillä reilusti alle sadan, kävin syyskuussa verensiirrossa eli tiputettiin kaksi pussillista punasoluja suoraan suoneen kun ei meinannut hemppa millään nousta edes siihen sataseen.
Lihaskrampeista on hematologini maininnut että kyllä ne vaan kuuluu Glivecin sivuvaikutuksiin. Itselläni alkoi heti melko voimakkaina ja aika erikoisissa paikoissa niitä kramppeja on ollutkin. Pohkeet ja jalkaterät, vatsa ja selkä, rintalihakset, kaula ja kieli. Se kaulan kramppaaminen oli tuskallinen kokemus. Olen syönyt reilusti magnesiumia aina ennen liikuntaa. Kramppeihin löytyy kyllä myös lääkkeitä mutta ne ovat niin vahvasti rentouttavia että eivät sovi yksiin liikunnan kanssa. Ennen nukkumaanmenoa kramppilääke voisi olla hyväkin juttu.
Se erikoisverikoe jonka vaapukka mainitsit on varmaankin BCR. Se tutkitaan Meikun labrassa ja se on kuulemma vielä tarkempi kuin luuydinaspiraatio. Kävin juuri tiistaina luuydinkokeessa ja sitä ennen oli puolen vuoden tauko, otettiin vain se BCR neljä kertaa vuodessa. Paljon miellyttävämpihän se on kuin punkteeraus luuytimeen.
Jännä juttu muuten tuo särkylääkeasia. Meilläpäin antavat jopa osastolla nimen omaan Parasetamolia KML-potilaille, itse käytän kyllä Ibuprofeenia koska vatsa tuntuu kestävän ja se tehoaa paremmin. Lienee aika yksilöllistä.
Joku taisi kysyä hemoglobiinista ja kierukasta, etsin viestin ja vastaan siihen, minulla löytyy kokemusta.
Tsemppiä teille kaikille ja aurinkoista kevättalvea!
*Inka