Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

KML

Hei kaikki!

Olen kirjoitellut täällä palstalla aikoinaan paljonkin, muutoksen myötä vaan vierailu jotenkin jäi.... Ehkä joku minut vielä muistaa? Hengissä siis vielä ollaan!

Sain KML-diagnoosin toukokuussa 2002 eli ihan kohta tulee kuluneeksi 5 vuotta. Ekat kuukaudet pistelin interferonia, sitten lääkitys vaihtui Gliveciin, jota nyt mennyt jo 4 1/2 vuotta annoksella 400 mg. Lisänä vetelen päivittäin 8 pilleriä sivuoireisiin, eli nesteenpoistoon Furesis comp, vatsansuojaksi Somac 40 mg ja kramppien estoon kalium, kalsium ja magnesium. Kramppeja edelleen useita päivittäin, mutta isoissa lihaksissa onneksi nykyään aika harvoin. Taannoinen Glivecin muutos kapselista pilleriin sopi mulle hyvin, sen ansiosta pystyn jopa juomaan kupillisen kahvia (kunhan se on espressoa eikä tavallista) päivittäin, jihuu. Olin täysin kahvitta kolmisen vuotta.

Verikokeissa käyn edelleen 6 vkon välein ja neljä kertaa vuodessa verestä otetaan BCR-ABL fuusiogeenitutkimus. Se on näyttänyt mulla jo 2003 syksystä alkaen negatiivista, mutta tulos on epävarma koska mun sairastuessa ei sitä ole testattu, koska sitä testitapaa ei vielä ollut olemassa(siinä lienee syy myös logaritmiluvun puuttumiseen, olen ymmärtänyt?).FISH-tutkimus näyttää mulle max kolmea prosenttia Ph positiivisuutta (joka voi kuulemma olla tulkintaerhettäkin). FISH tehdään taas reilun viikon kuluttua, siinä lieneekin syy miksi taas aktivoiduin taudin suhteen;)

Hematologit ovat minulle selittäneet, että yleensä leukemian kanssa suositellaan käytettäväksi Paratabsia tms mutta Glivecin kanssa se on ehdottomasti kielletty! Muistan, että silloin viitisen vuotta sitten oli juttuja että imatinibi ja parasetamoli yhdessä aiheuttivat kuolemantapauksia. Tavalliset sisätautilääkärit eivät muuten tätä välttämättä tiedä. Minulle onkin tullut tavaksi aina lääkäriltä kysyä, että määrätty lääke sopii yhteen Glivecin kanssa, esim astmalääkkeen sopivuus piti erikseen hematologilta varmistaa.

Tästä tuli niin pitkä jorina, että pakko lopetella. Kokemuksiani löytyy netistä kotisivuilta, www.kotiposti.net/pkelemen ja mielelläni luen vieraskirjakommentteja:) Aurinkoista kevättä kaikille, voikaa hyvin!
unikko | 3.4.2007 klo 20:02:45