Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Nyt ottaa kaljuun..

Asiallisissa kirjoituksissa, joisa kuvaillaan syövän riskitekijöitä, niin niissä aina lukee, että mikään yksittäinen tekiä ei aiheuta syöpää. Ja huom riskitekijä on vain riski. On olemassa ihmisiä joilla riski sairastua vaikka mihin, mutta ei silti sairastu.

Isäni, joka on käyttänyt tupakkaa ja olutta koko aikuiselämänsä aivan liikaa. Siis molempien suurkuluttaja. Ei liiku, ei ulkoile, ei ole tehnyt sitä varmaan 20 vuoteen. Liikuu ainostaan kauppaan ja kiskalle, kun tupakat on loppu. Ulkoilee parkellee kun käy tupakalla, tosin talvella polttaa sisällä. Syövästä ei tietoakaan, mutta hän sairastui 2-tyypin diabetekseen. Siihen uskon, että omilla elintavoillani voisin vällttää 2-tyypin diabeteksen sukurasituksen. Mutta en usko, että omilla elintoilla voisi välttää syöpää.

Minun syövän riskitekijät löytyy myös (joku muu kirjoitti vastaavaa) vuosien takaa. Olen nyt 40v ja joskus 35 vuotiaana naksahti päässä, että voin itse vaikuttaa hyvinvointiini. Minua ei valitettavasti nuoruudessa kotoonta kannustettu liikuntaan eikä myöskäään mitenkään puhuttu eikä opastettu ravinnon suhteen. 35 vuotiaana hylkäsin tupakan kertalaagista. Syntyi niin vahva päätös siitä, että en halua enää, että lopettaminen ei ollut enää edes vaikeaa. Ennen syöpä leikkauksiani ennätin harrastamaan joogaa 2,5 vuotta. Noin viisi vuotta olen syöttänyt itselleni ja perheelle normaalia enemmin vihanneksiaa ja kalaa. Vihreät megatärkeät vihannekset, broggoli, tankoparsa, pavut, ruusukaali, persilja yms. ovat kuuluneet ruokiimme jo monta vuotta. Poikia imetin aikanaan vain muutaman kuukauden. Nyt 3 vuotiasta tyttöä imetin 8 kk. Kun sain diagnoosin siitä että olen sairastunut syöpään ja kun kasvaimeni oli vielä niin onentoman pieni, niin oletettavaa on että se on minulla ollut aluillaan max 1 vuosi (Huom, tämä ei ole mitään fakta tietoa, vaan mututuntumaa alla 1cm kasvaimen synnystä). Joten koin jotenkin voimakkaasti, että elintapamuutoksellani, joka alkoi viisi vuotta sitten ei ollut syövän kannalta mitään hyötyä. Masennuin näistä ajatuksista tosi paljon alku keväästä, mutta enää en ole niitä ajatellut.

Alkoholia meidän perheesä käytetään, mutta ei runsaasti, ehkä sitten kohtuu käyttäjä olen ollut ennen hoitoja. Sitten minulla oli taakkan ne 20 vuoden e-pillerit.

Ajattelen näitä juttuja useinkin tietty, mutta en kyllä suostu niistä itseäni syyllistämään. Rintasyöpään sairastuu tänä päivänä niin moni nainen. Oliko se peräti 1/10. Ei vaan voi tietää miksi just minä tai sinä, näin vain kävi.

No huh huh, jopas tuli tekstiä....

MeriTuuli
MeriTuuli | 25.5.2007 klo 11:53:07