Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Nyt ottaa kaljuun..

Huomatessani kuinka suurin osa meistä palstoilla kirjottavista ihmisistä on elänyt niin tervellisesti ja ilman riskitekijöitä niin vääjämättä nousee mieleeni, että jospa sittenkin tämä elämäntapojen riskittömyys onkin loppujen lopuksi se suurin riskitekijä ;o)! Joskus muistan lukeneeni tutkimuksen siitä, että suomenruotsalaisilla tupakoijilla on selvästi tilastollisesti vähemmän keuhkosyöpää kuin suomensuomalaisilla. Tämän ajateltiin johtuvan heidän erilaisista elämänasenteistaan.

Kuten aikaisemmin olen mainininnut, vaikka olen vuosien mittaan onnistunut syyllistämään itseäni monissa asioissa niin tämän syövän kohdalla en ole kertaakaan miettinyt sairauteni syitä, koska olen nähnyt tällaiset pohdiskelut hyödyttöminä.

Olen hoitoalalla kärsinyt koko ikäni tästä luterilaisesta työmoraalista. Uskokaa tai älkää niin minustakin tuntuu hyvältä, kun kerrankin saan itse olla pois työstä ihan oikeasta syystä. Saan luvan olla itsekäs. En nimittäin ole kahdenkymmenen vuoden aikana ollut varmaan kuin kolme päivää pois töistä aikaisemmin, mutta nyt saan levätä ihan oikean sairauden vuoksi. Minullahan on syöpä eikä mikään pikkuflunssa. Työtoveritkaan eivät pidä minua lintsarina vaan ymmärtävät suurta sääliä tuntien. Syöpä diagnoosiahan kauhistuttaa monia terveitä. Saan tässä samalla hoitoa myös omalle työuupumukselleni. Minun on aina aikaisemmin pitänyt yksityisenä ammatinharjoittajana ja perheen taloudellisena vastuuhenkilönä olla vahva ja jaksaa, mutta nyt kerrankin voin ja saan olla heikko. Vaikkakin minä olen puoliksi suomenruotsalainen niin näköjään en ole perinnyt valitettavasti tätä kepää suomenruotsalaista elämänkatsomusta!
Ksantippa | 26.5.2007 klo 10:35:21