Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Millaiset olivat viimeiset päivät? Entä lähtö?

Hei !

Puolisoni kuoli kodissamme vajaa kaksi kuukautta sitten. Olen elänyt hänen kanssaan tämän viimeisen kotijakson, yhteensä 7,5 vk yötä päivää yhdessä. Kahtena viimeisenä yönä hänen isänsä nukkui hänen kanssaan, minä toisessa huoneessa yksin, koska olin valvonut niin paljon.

Mieheni ei halunnut takaisin sairaalaan, ehdottajia tähän oli kyllä tosi paljon, jopa hänen oma äitinsä ei antanut hänelle lupaa olla kodissaan. Onneksi uskoin voimiini ja hänen toiveisiinsa. Viimeiset kaksi vuorokautta meni lähes tajuttomassa tilassa, välillä annoin kipupumpusta lisälääkettä, kääntämisten, pesujen ym. aikana.

Itse kuolema oli erittäin rauhallinen, hengitys oli ollut vuorokauden ajan tosi pinnallista, tauot pitkiä (minuutteja). Kävin kääntämässä miestäni yöllä, appiukko meni käymään vessassa. Tultuaan takaisin hän katseli poikaansa vähän aikaa, yhtäkkiä hengitys vain lakkasi. Hän tuli hakemaan minut paikalle. Mieheni posket ja yläkroppa olivat vielä lämpimiä, sormet, varpaat jo kylmiä. Lähtö oli helppo, kaunis ja kivuton. Tosin hänellä oli erittäin vahva lääkitys.

Aamulla kävi lääkäri, sen jälkeen tuli hautaustoimiston väki, en kuitenkaan ollut pystynyt ajattelemaan kappeliin saattamisen jälkeistä elämää yhtään, vaan sen jälkeen oli kuin sumussa, tyhjiössä.

Vaikea sanoa, millainen lähtö olisi sairaalassa, koska siellä ei olla jatkuvasti paikalla, mutta varmaan samanlainen, kroppa vaan antaa periksi kirotulle syövälle.
marathon | 22.10.2007 klo 18:28:15