Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Yksin ongelmien kanssa

Työkykykartoitukseen voi päästä esim. työkkärin kautta. Eräs lääkäri lupasi hommata minut siihen jo noin vuosi sitten, mutta sitten hän antoikin asian olla ja totesi viime kesänä, että sairaslomani ei enää jatku... Tai niin no, minullahan on jo sairaslomapäivät täynnä, olisi pitänyt hakea jotain muuta tukea. Olen aivan ulalla jo noista eri tuista ja päivärahoista!

Yhden sairauteni (joka myös paheni syöpähoitojen jälkeen) osalta olin vuosi sitten kuntoutuksessa ja se oli sinänsä ok. Mutta. Kukaan ei minua neuvonut asiassa. Itse netistä katsoin kelan sivuilta noita kuntoutuksia ja vein sitten paperit lääkärilleni, joka sitten laittoi lausunnon. Kokemuksesta viisastuin sen verran, että minun olisi pitänyt hakeutua yksilölliseen kuntoutukseen eikä ryhmään. Sillä kuntoutuksessa heti eka lääkäri sanoi minulle, että sinulla on niin paljon noita vaivoja, että sinulle olisi sopinut paremmin yksilöllinen kuntoutus! Mutta kun kukaan ei ollut minulle neuvonut, en edes tiennyt mikä ero on olla ryhmä tai yksilökuntoutusjaksolla! Olin niin kipeä eka kuntoutusjaksolla, että en voinut juurikaan osallistua yhteisiin jumppa/liikuntatunteihin. Muut ryhmän jäsenet liikkuivat niin, että tunsin itseni taas ihan onnettomaksi, kun en "pysty mihinkään". Tarvitsisin siis yksilöllistä ohjausta jumpan suhteen.

Tuo on niin tuttua, että kun ei voi luvata, että jaksaa seuraavana päivänä tehdä yhtään mitään! Olen huomannut, että tuttavapiirissäkin on ihmisiä, joille ei mahdu jakeluun, että vaikka näin näytänkin ihan terveeltä, niin voin ollakin seuraavana päivänä tosi kipeä enkä kykene lähtemään mihinkään kotoani. Saati että yks kaks iskee kamala migreeni. Olen väsynyt selittelemään, perumaan menojani... Joku voi ajatella, että mitä niitä tarviikaan muille selitellä, mutta kyllä niin vain käytännössä on.

Onneksi olen nyt saanut tuon kipuasian suhteen hyvän lääkärin. Asioita on selvitelty puhelimitse, ei tarvitse aina mennä vastaanotolle. Mutta kuten totesin, tämä etenee tuskallisen hitaasti. Minulla kun on ongelmia, mikä lääke sopii ja auttaisi.
tuulikki | 14.9.2007 klo 13:39:43