Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Yksin ongelmien kanssa

Keskussairaaloiden erikoispolit ovat melkoisia tehtaita. Siellä potilas menee vuokaavion mukaan kuin jokin partikkeli tehtaassa... Parhaassa asemassa tuntuvat olevan potilaat, joilla on jokin hyvin tunnettu "kansantauti", kuten korkea kolestreroli tai sepelvaltimotauti. On järjestöjä ja toimintaa, kaikki löytyy yhdellä puhelinsoitolla. Lääkäritkin heti sanovat, että eläkkeelle tai ei. Sitten kun olet jokin muu tapaus, niin "vastuunkantajaa" ei löydy. Kukaan ei halua ottaa kantaa työkykyyn, ihan kuin se olisi heidän omasta palkasta pois. Kipu, särky, väsymys, ahdistus... mitä ne on? Miten niitä mitataan? Vaikka voitaisiinkin mitata, niin mitä sitten? Lääkärin on turhan helppo jättää asia seuraavaan kontrolliin, kun he tietävät, etteivät näe potilasta enää. Minäkin puhallan hädin tuskin puolet spirometriin. Jos mulla olisi keuhkoahtaumatauti, niin lääkäri kirjottaisi heti eläkepaperit. Mutta kun ei ole, niin minulle saarnataan sotaveteraaneista, jotka menettivät toisen keuhkon sodassa ja silti valittamatta käänsivät routaisen suon paljain käsin vehreäksi pelloksi ja tekivat 10 lasta siinä sivussa... Pitäiskö siinä sitten itkeä vai nauraa? En minä ole sotaveteraani!

Toivottavasti pääset työkyky selvitykseen. Miten sinne muuten anotaan? Ehkä se tekisi minullekin hyvää. Vaikka saisinkin eläkepaprut, niin ei minun tuloillani eletä enää 10 vuoden kuluttua. Eläkkeen rinnalla voi tehdä työtä, jos vain pystyy. Voisi vaikka keskittyä matsutaken poimintaan... ;) Kahdeksasta neljään tyypiksi minusta ei enää ole. En voi edellisenä päivänä luvata, että jaksan tehdä jotain seuraavana päivänä.. :(

Munkin pitäis keksiä itselleni kuntoutusta, koska se on määräaikaisen eläkkeen edellytys. Olen koittanut lääkäreiltä kysyä, että mitä, mistä jne. Ei kukaan tiedä. Voishan sitä mennä viikoksi kylpylään kuntoutumaan. Ei mun keuhkot siitä vain mihinkään kasva... Onko kuntoutuminen sitten kuntoutuksen edellytys, en tiedä?
rapsi | 14.9.2007 klo 12:24:56