Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Tumpin ers, robottijono ja hoidon valinta
Minulla leikattiin robotilla eturauhassyöpä tammikuussa.Muutaman vuoden ennen sitä syöpääni seurailtiin ja kuinka ollakkaan, se muuttuikin ärhäkämmäksi. Tietysti ajatus herätti pelkoa. Päässä oli paljon kysymyksiä joihin ei ole vastauksia. Olisiko syöpä pitännyt hoitaa jo aijemmin jne.
Tuttavapiirissäni on muitakin kyseistä sairautta sairastavia. Heillä kaikilla on hoitona sädehoito. Hoidot ovat purreet kohtuu hyvin, osalla vähän huonommin. Harkinnan jälkeen päädyin kuitenkin leikkaukseen, vaikkakin juurikaan jälkeenpäin ajateltuna en asiaa joutunut harkitsemaan. Kummassakin hoitomuodossa on puolensa. Ja kuten sanottua, kukaa ei pysty sanomaan sitä, mikä on paras. Osittain päädyin ratkaisuun myös siksi, että leikkauksen jälkeen on vielä muitakin hoitoja kokeiltavana, jos niikseen tulee. Ja ajattelin, että vaikka leikkauksen jälkeen toipuminen on mahdollisesti kurjaa, se kuitenkin on lyhyt aika, jos mahdollisuutena on saada syöpä pois.
Leikkauspäivä koitti. Itse leikkaus sujui hyvin ja heräilin pissaletkujeni kanssa. Kipeä en ollut, mutta tietysti tuntui aralta.
Seuraavana päivänä kotiin. Haavat leikkausalueelta siistit ja edelleen ei kipua. Katetri hieman hankasi,mutta loppui kun seuraavana päivänä pääsi suihkuun. Itselläni elämä katetrin kanssa oli aika helppoa, siitä ei juurikaan ollut vaivaa. Kuljin kotona koko viikon löysissä pitkissä kalsareissa. Leikkauksen jälkeen vatsa turpoaa aika reilusti, joten mitään kiristävää en voinnut pitää päällä.
Viikonpäästä rakon ultra ja katetrin poisto. Tästä alkoikin pidätyskyvyn harjoittelu. Alkuun minulla ei mitään pidätyskykyä ollut. Pitkään ollessa tuli kova wc hätä, mutta kun nousit ylös, se olisikin jo pöksyssä. Virtsaamisen tunne ei siis häviä, mutta pidättämään en pystynyt. Tämä asia ei minua vaivannut, lähinnä varmaan omaiset olivat harmissaan minun puolesta. Nykyään vaipat ovat niin huomaamattomia, ettei kukaan olisi tiennyt minulla sellaisia olevan jalassa.
Lenkkeilin pieniä matkoja kaksi kertaa päivässä ja tein ohjatut jummpaliikkeet. Noin kuukauden päästä yhtäkkiä huomasin, että ennätänkin vessaan! Tosin lyhyen matkan päästä.Nykyään, noin reilut 3kk leikkauksesta, minulla ei juurikaan virtsa karkaa, ainoastaan jos ponnistaa jotain raskaampaa. Mitään kipuja ei koko prosessin aikana ollut, ihan Panadolilla pärjäilin.
Patologin lausunto tuli, puolet oli täynnä syöpää, mutta näillä näkymin näyttäisi siltä, että kaikki olisi saatu poistettua.
Elämä on arvoitus, koskaanhan sitä ei voi varmaksi tietää mitä tuleman pitää, mutta näillä näkymin leikkaus toi minulle minun toivomaa lisäaikaa elämään.
Ja en voi olla kuin tyytyväinen että valitsin leikkauksen.
Vaikka leikkauksesta kotitumisen jälkeen mietinkin hetken "mitähän tästäkin tulee".
Tsemppiä sinulle, kyllä se kesäkin sieltä tulee.
- Tumpin ers, kokemukseni.Tumppi
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jukarhu
- Re: Tumpin ers, robottijono ja hoidon valintakosti
- T-luokituskarix
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jyrkiap
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jyrkiap
- Re: Tumpin ers, jonotustajyrkiap
- Re: Magneettikuvauksen tulosjyrkiap
- Onnea minultakinjyrkiap
- Leikkaus 18.6.2013Tumppi
- Re: Leikkaus 18.6.2013jyrkiap
- Re: Leikkaus 18.6.2013Watson