Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Tumpin ers, edessä MRI ja RALP.
Kävin eilen urologilla kyselemässä havainnoistani ja jatkosta. Sain tämän 3. urologikäynnin työterveyshuollon piikkiin, kuten kaikki muutkin tähän mennessä. Hän kertoi, että mun tauti lienee syntynyt aika pitkän ajan kuluessa hitaasti edeten, tulkitsi 2Tb:ksi, ei siis 2Tc:ksi, arveli olevan paikallinen, mutta koska syöpähavaintoa oli aika paljon ja gleason 3+4, ei aktiivinen seuranta olisi mun ikäiselle suositeltavaa. Hän ei sädehoitoa suosittele, koska mulla elinikää lienee jäljellä aika paljon. Sädehoidossa ei ehkä saada yhtä hyvin kaikkia syöpäsoluja "tapettua", kuin leikkauksessa poistamalla ne kerralla. Myös nuorille voi sadehoidosta syntyä muita haittavaikutuksia sitten myöhemmin, kuten "muiden syöpien herätteitä". Kertoi joidenkin sädehoitolääkereiden kannan, että alle 50v ei sädehoitoa tässä tulisi tehdä.Otin esiin jatkotutkimustarpeen ja kuvantamisen ja sovittiin, että hän laittaa mulle lähetteen HYKSiin multiparametriseen MRI kuvaukseen Meilahteen. Kertoi, että nykyään tätä tehdään aiempaa enemmän ja mm. auttaa sitten leikkaussuunnittelussa. Kiitos vaan teille useista hyvistä vinkeistä . Saan kutsun kuvaukseen noin kuukauden päästä ja tämäkin menee näin työterveyshuollon piikkiin.
Totesi sitten koneeltaan, että mut on kuitattu robojonoon 15.4. ip. Kesti siis lähetteestä 11 päivää. Kertoi jonon etenemästä, että 1/3 osa potilaista on keskimäärin kiireisiä, esim gleason 8 tai enemmän, ja ohittavat jonon. Laskin sitten äkkiä, että edelläni olisi täten ne 36 jonossa ma ollutta ja siihen se 1/3-osa eli 18 lisää -> on 54 ja kun 8 viikossa, niin kestäisi …7 viikkoa. Että ehkä ennen juhannusta ehtisi, jonka hän arveli myös. Tiesin tämän urolgin kuuluvan roboleikkaustiimiin, joten kyselin heidän toiminnasta. Heitä on 4 hengeä, vuoronperään, tekemässä leikkauksia. Ovat pitäneet porukan pienenä, jotta kaikilla on osaaminen syntynyt ja tuntuma säilyy hyvänä, luin jostain, että robon hyvä oppiminen vaatii ainakin 50 leikkauksen kokemuksen. Arvioi kaikille heillä olevan jo ehkä yli 200 leikkausta takana.
Tuli puheeksi 2007 hoitosuositus, kertoi että sen uusiminen on kielitarkistuksia vaille valmis. Ei omaa isoja muutoksia, mutta esim aktiivisen seurannan valintaan on tulossa tarkempaa ilmausta.
Tämän keskustelun yhteydessä ja osin jo viime päivinä on valintani hoidosta varmistunut eli menen radikaali robottileikkaukseen. Valinnassa tärkeimmiksi tekijöiksi nousi halu päästä syövästä mahdollisimman hyvin eroon, en haluaisi sitten aikanaan mahd. kuolla syöpään, mulle ei oikein sovi elää epävarmuudessa, urologit kaikki suositteli mun ikäiselle leikkausta. Vähemmälle painolle jäi uhka vaipoista ja mieskunto. Toki tähän myös liittyy arviotani, että elämän laatuni ei ehkä heikkene merkittävästi.
Päätös selvästikin helpottaa nuppiani, teki jatkon jotenkin selkeämmäksi ja tuntuu oikealta. Näin nyt mennään.
ja vielä kerran kiitos kirjoituksistanne, ovat auttaneet tuumailuissa paljon. Kerroin muuten eilen urologille, että tietoa olen netistä kaivanut paljon, mainitsin esim nämä sivut hyvänä tiedon lähteenä ja mm. "suomalainen eturauhassyöpä" -sivuston, mutta että siellä kuvaukset on vähän yleisluontoisia, johon hän kertoi että on ollut kirjoittamassa ko sivuston kuvauksia, johon minä hiljaa mielessäni tuumasin, että minä ja suuri suuni...
- Tumpin ers, kokemukseni.Tumppi
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jukarhu
- Re: Tumpin ers, edessä MRI ja RALP.Tumppi
- T-luokituskarix
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jyrkiap
- Re: Tumpin ers, kokemukseni.jyrkiap
- Re: Tumpin ers, jonotustajyrkiap
- Re: Magneettikuvauksen tulosjyrkiap
- Onnea minultakinjyrkiap
- Leikkaus 18.6.2013Tumppi
- Re: Leikkaus 18.6.2013jyrkiap
- Re: Leikkaus 18.6.2013Watson