Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?

Minullakin loop-hoidolla todettu dysplasia gravis. Papa ollu aiemmin aina puhdas, viimeisimmässä oli jotain (ei pystytty luokittelemaan, epäily dysplasia moderata) ja tästä seurasi kolposkopia ja loop-hoito. Ilmeisesti (ja toivottavasti) kaikki saatiin tällä erää pois ja muutokset täsmentyivät dysplasia gravikseksi.

Minäkin olen huomannut, että saa olla itse todella aktiivinen, että saa tietoa. Papa-kokeesta en saanut oikein mitään tietoa ja vasta useammalta ihmiseltä kysttäessä olen onnistunut saamaan jotain tiedonmurusia. Varmaankaan lääkärit eivät ole halunneet pelotella tai epäillä mitään vakavampaa, kun heilläkään ei ole ollut kovin tarkkaa tietoa. Olen kysynyt ja kysynyt, laittanut sähköpostia ja soittanut perään. Minua ainakin pelottaa ihan älyttömästi, mikäli minulla on sellainen olo, että jotain salaillaan. Suoraan kysymisellä olen saanutkin nyttemmin parhaita vastauksia. Viimeisessä puhelussa minulla li mukana etukäteen valmisteltu lista kysymyksistä, jotka minun tuli muistaa kysyä ja se toimi.

Aiemmin en tiennyt näistä asioista tuon taivaallista. En varmaan oikeastaan tiennyt, että mitä sillä papa-kokeella edes testataan. Nyt olen lukenut ja lukenut. Kaikki tieto ei ole ollut mieltä ylentävää, mutta minua ainakin auttaa, kun tiedän itsekin mistä puhutaan ja osaan ehkä kysyä lääkäriltä asioista paremmin.

Minulla seuraava kolposkopia ensi vuoden puolella. Jännittää jo nyt ja ahdistaakin tämä epätietoisuus. Toisaalta tässä vaihessa minä tai lääkärikään ei voi tämän enempää(?), joten kaipa tässä on opittava elämään asian kanssa. Eniten toivon, että tämä takaraivossa oleva pelko häiväisi ja pääsisin noista ajatuksista, että minulla tässä kuitenkin käy huonosti jne, mistä sinäkin puhuit. Toivottavasti tämä ahdistus vähenee ja jossain vaiheessa aurinko alkaa paistaa tämänkin asian osalta. Toivottavasti kehni osaa tehdä itsekin jotain asian eteen ja toivottavasti joku kaunis päivä minulla on mahdollisuus lasten tekoon. Toivon siis, että tämä ei mene enää yhtään pahemmaksi.

Paljon voimia!
vattu | 14.10.2006 klo 21:42:03