Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?
Hei!Nainen77, hyvä kuulla, että isompaakin hoitoa voidaan tehdä säästävänä, sillä kyllähän se kummittelee tässä varmaan itse kunkin mielessä, että mitäs jos tämä tästä paheneekin. Millaisia tuloksia sait? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.
Joku kyseli, että eikö lapsentekoa saa yrittää loopin ja sitä seuraavan kolposkopian välissä. Minä kyselin silloin lääkäriltä, että kannattaisiko siirtyä kondomin käyttöön, kun jossain tutkimuksissa se oli edistänyt paranemista, joissain toisissa taas kondomin käytöllä ei ole ollut vaikutusta. Minulle sanottiin, että vakituisessa parisuhteessa ei ole tarvetta ja että pillereiden syömistä on nyvä jatkaa, sillä tärkeintä on, että en tule raskaaksi ennen ekaa kolposkopiaa, mikä ei kyllä ollut aikeissa muutenkaan. Ehkä tämäkin on tilannekohtaista ja varmaan sen parhaan vastauksen saa omalta lääkäriltä.
Minulla aikataulu on mennyt seuraavasti:
Papassa dysplasiaa -> 1kk ja kolposkopia, jolloin tehtiin saman tien loophoito, jonka tulos dysplasia gravis -> 6kk kolposkopia (ok-tulos) -> 6kk kolposkopia (ok-tulos) -> ja nyt 6 kk:n jälkeen taas kolposkopiaan / papaan on aika.
Kolposkopiat ovat minulla olleet puhtaita, eli sillä loop-hoidolla saatiin senkertaiset pahikset poistettua. Kolposkopiassa ei ole otettu koepaloja vaan värjäämisen ja mikroskooppitarkastelun jälkeen on otettu vain papakoetta, ei mitään isompaa palaa tms.
Seuraava kolposkopia / papa (mä en edes tiedä kumpi se on...) taas jännittää, sillä kiusana ovat olleet välivuodot kuukautisten välillä, mikä kauhistuttaa. Mikäli kuitenkin tilanne olisikin hyvä eli normaali, siirtyisin seuraavaksi papa-käynteihin. No, ei varmasti kannata huolehtia liikoja, nyt on tärkeintä hoitaa nuo tarkastukset.
Huoli on muuten kokonaisuudessaan helpottanut, sitä on ihan normaaliolotilassa nämä välit, mutta tarkastuksen lähestyessä sitä alkaa mietityttää, että entäs jos siellä onkin jotain. Mutta ehkä tämä koko elämä ei sittenkään mene pelkäämiseen niin kuin aluksi näytti. Eniten edelleen mietityttää se, että missä kuinka tämä vaikuttaa mahdolliseen lapsien hankkimiseen. Ajankohta ei edelleenkään ole otollinen, mutta vähän hirvittää odotella liian kauaakaan. Mulla on itellä semmoinen olo, että tää on vähän kilpajuoksua aikaa vastaan ja jossain vaiheessa niitä huonoja tuloksia voi hyvinkin tulla ja sitä ennen pitäis keretä ne lapsetkin.
Miten te olette ajateleet jatkossa käydä papassa? Minä olen tuuminut, että kun joudun vaihtamaan nykyiseltä gyneltä pois, kävisin mielenrauhaani säästääkseni puolen vuoden välein yksityisellä papassa tästä ikuisuuteen. Mikäli puhtaita tuloksia tulee tasaisesti, jossain vaiheessahan sitä olisi lupa siirtyä vuoden välein tarkastattevaksi, mutta ehkä satsaan omaan terveyteen enemmän.
- Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?Pauliina
- Ylläpito vastaaYlläpito
- Re: Ylläpito vastaaPauliina
- Re: Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?vattu