Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?
Toivon sulle kaikkea parasta! Noin yleisesti ottaen haluaisin sanoa, että lääkäreillä näyttää olevan ihan yhtä paljon "estoja" syöpädiagnoosien kanssa kuin muillakin ihmisillä, elleivät he ole alan spesialisteja.Näyttää olevan melkein yleisempää, että diagnoosin tekemiseen tarvitaan erehdys tai jahkailu tai pari, ennenkuin lopullinen varmuus saadaan.
Oma tarinani 9 vuoden takaa on se, että minulla alkoi olla lähes jatkuvasti kierron välistä vuotoa, jota luulin kuukautishäiriöksi. Gynekologisessa tutkimuksessa todettiin munasarjakysta ja sain lähetteen sen poistoon klinikalle. No lähete meni väärään osoitteeseen ja kun yli kuukauden päästä soittelin perään, oli siellä joku hoitsu pyytelemässä anteeksi. Klinikalla taas katsottiin tilannetta, vuotojani valittelin, mutta ei kiinnostanut ja papaa ei tietysti voinut vuodon takia ottaa. Sisätutkimuksen tehnyt lääkäri ei huomannut mitään erityistä, oletti kystan sotkeneen kiertoa. Sain ajan laparoskopiaan parin päivän päähän.
Kun tulin kystan poistoon kirurgi vielä teki sisätutkimuksen ja vasta tämä kolmas lääkäri tajusi sen, minkä olisi pitänyt edes käydä kahden edellisen ajatuksissa. Kohdunsuun ympäristö oli erittäin kova (kuten olin jo kuukausia sitten itsekin tunnustelemalla todennut ja luullut sitä iästä johtuvaksi), vuotoinen ja minä kalpea ja verenvähyydestä nuutunut. Voisikohan olla kyse jostain muusta kuin vain kystasta? Lääkärin ilme ei luvannut hyvää. Tämä lääkäri oli kokenut vanhempi kirurgi, joka siis pelkästään näppituntumalla havaitsi, että kaikki ei ole ollenkaan kunnossa.
Sillä hetkellä kaikki tuntuivat unohtavan koko munasarjakystan Kiireen vilkkaa mentiin kolposkopiaan ja kun sen tulos oli silkkaa syöpää kaikki tyynni niin suoraa päätä onkologin luokse. Loppudiagnoosi oli, että emättimeen ja lantion sivuille infiltroitunut 2b asteen aggressiivinen kohdunkaulansyöpä. Eli käytännössä kohdusta ainakin puolet oli pelkkää syöpää.
Tällaista eivät sitten kaksi edellistä lääkäriä huomanneet, joiden luona olin käynyt 3 kk sisällä. Vuotoja oli silloin jo jatkunut ainakin vuoden.
Niin se kystakin sitten hävisi itsestään kun sain paikallisen sädehoidon, sytostaatit ja sädehoidon. Ja hävisi syöpäkin :-)
Kannattaa siis aina hankkia useampia mielipiteitä, mielellään kokeneilta lääkäreiltä, jos vähänkin epäilee, ettei kaikki ole kunnossa.
- Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?Pauliina
- Re: Seuraavaksi kohdunkaulansyöpäkö?Inspira
- Ylläpito vastaaYlläpito
- Re: Ylläpito vastaaPauliina