Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Elämää avanteen sulkemisen jälkeen

Pyysin lähetteen ravitsemusterapeutille kirurgian polilta jonohoitajalta (Meilahdessa). Eipä siellä mitään ihmeellistä ollut; kaikkea saa syödä, tietysti kokeillen ja kehoa kuunnellen. Vältettäviä ovat vain sitrushedelmät ja tomaatit suuressa määrin syötynä (vaikeasti sulavat kalvot ja kuoret). Leipää ei kuulemma kannata syödä tuoreena vaan ns. vanhennettuna (esim. paahdettuna). Muuten syömisissa on vaan itse kokeiltava mikä toimii, mikä ei. Minulla ainakin marjat runsaasti syötynä aiheuttavat ongelmia (ilmeisesti siemenet ja muu niiden sisältämä kuitu).

En käytä mitään laksatiiveja, vaan päinvastoin, ripulilääkkeitä, vaikka peräpäästä tuleekin enimmäkseen aika tönkköä tavaraa. Joskus vaan on tilanteita, ettei voi ravata vessassa jatkuvasti. Ongelma on ehkä se, että suoli tyhjenee ns. pätkittäin eli kaikki ei tule kerralla, vaan pienissä erissä. Vessarumba siis.

Suoliston toiminta on niin kummallista, etten oikein ole päässyt selvyyteen mikä ruoka-aine vaikuttaa mitenkin. Kun ei kukaan osaa sanoa, kauanko ruuansulatus kestää eli kauanko se menee suoliston läpi.

Itse liityin Finnilcoon silloin kun sain avanteen. En ole eronnut yhdistyksestä, sillä jäsenlehdissä on usein sellaista tietoa, josta voi olla hyötyä vieläkin.

Ota yhteyttä Jorviin tai omalle terveysasemalle. uskoisin, että saat ajan ravitsemusterapeutille jommasta kummasta.
Suru | 13.6.2007 klo 08:57:25