Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Apua, pakokauhu iski!
Minut leikattiin myös taysissa ja jo etukäteen sain kuulla, että pääsin maamme parhaimmistoon kuuluviin käsiin. Toivottavasti sinä saat saman rintasyöpäleikkauksiin erikoistuneen naiskirurgin, uskoisin näin.Sairaalassa käyt ensin kuulemassa leikkaussuunnitelmasi ja päivämäärän, lisäksi sinulta otetaan verikokeita ja ainakin sydänfilmi, mahdollisesti keuhkokuvakin. Sinulle esitellään osasto ja omahoitajasi haastattelee sinua. Kyt myös anestesialääkärin jutulla.
Leikkauspäivänä sinulle saatetaan tehdä vartijaimusolmuketutkims, mikäli etukäteen ei ole päädytty kainaloevakuaatioon, kuten minulla. Sitten odottelet vuoroasi ja kirurgi saattaa käydä luonasi, saat rauhoittavan esilääkityksen ja sitten se onkin nopeaa toimintaa, josta et itse tiedä mitään sen jälkeen kun nukutuslääkäri on laittanut kanyylin käteesi ja nukutusaine menee suoneesi. Itselläni oli todella rauhallinen olo siinä vaiheessa lämpimään pyyhkeeseen peiteltynä. Seuraava muistikuva on heräämöstä, kun minua puhuteltiin. Kipua en juurikaan sairaalassa ollessani tuntenut. Pääsin osastolle, jossa omahoitajani kertoi mitä minulle oli tehty.
Luonani osastolla kävi myös psykiatrinen sairaanhoitaja. Yön yli oli sairaalassa, kirurgi kävi leikkauksen jälkeisenä päivänä luonani, samoin fysioterapeutti ohjeistamassa jumppaliikkeet. Sitten sitäjo pääsikin kotiin perheen luo.
Hyvin kaikki menee! Kuukausi leikkauksesta oli jälkitarkastus taysissa ja paperini siirrettiin Pikonlinnaan, josta tuli muutaman viikon sisään kutsu onkologin luo, jossa jatkohoidot selvisivät.
Sinua hoidetaan hyvin, eikä kipuja tarvi kärsiä. Yleensä rintaleikkauksen jälkeen ei tarvi mitään vahvoja kipulääkkeitäkään. Ihan apteekin reseptivapailla pärjää suurin osa.
Minä sain sairaslomaa leikkauksen takia kaksi kuukautta (rinnan erittäin laaja osapoisto sekä kainaloevakuaatio) ja tällä hetkellä sairaslomani on kirjoitettu kesäkuun loppuun asti. Luultavasti olen kuitenkin sairaslomalla vielä sädehoitojaksonkin, eli kaiken kaikkiaan leikkauksen jälkeen saikkua tulee olemaan 8-9 kk.
Ei taysissa ole mitään pelättävää, siellä on osaavat, maamme parhaimmistoon kuuluvat lääkärit ja empaattiset hoitajat. Huomaat sitten kun menet tutustumiskäynnille :)
- Re: Apua, pakokauhu iski!kevätmieli
- Re: Apua, pakokauhu iski!MeriTuuli
- Re: Apua, pakokauhu iski!iirukka
- Re: Apua, pakokauhu iski!iirukka
- Re: Apua, pakokauhu iski!MeriTuuli
- Re: Apua, pakokauhu iski!thunder
- Re: Apua, pakokauhu iski!Ksantippa
- Re: Apua, pakokauhu iski!helmikuu
- Re: Apua, pakokauhu iski!Ksantippa
- Re: Apua, pakokauhu iski!santeri