Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kuinka suuri on riski, jos lopettais tamofenin?

Moikka Etelä-Savosta,
Olen kysynyt lääkäreiltä tuon saman kysymyksen useaan otteeseen
ja päätin kirjoitella kun tämän ketjun löysin.

Ductaalinen rintasyöpäni löytyi seulonnassa loppukesästä 09 ja leikkaukset 9/09 ja 10/09, ensin osapoisto ja sitten vietiin koko vasen rinta varmuuden vuoksi, hyvä niin. Uusi rinta rakennettiin LD-kielekkeestä (selkälihaksesta)+ silikonista. Syöpäni oli kovin pieni, hyvässä kohdassa, ei imusolmukkeissa, ei perinnöllinen ja vielä kaiken lisäksi hyvin hidasta sorttia, eli kaikki niin hyvin etten ole saanut, en säteitä enkä sytoja.

Hoidoksi aloitettiin vain Tamofen ja jos pääsinkin "helpolla" tuon alkuvaiheen niin nyt kaikki sitten kostautui. Hikoilu alkoi miltei heti, ei aluksi niin massiivisena kuin mihin lopuksi päädyttiin mutta
jo leikkauksen jälkitarkastusvaiheessa selkärangassa lirisi niin että vaatteet liimautuivat, housut kastuivat yms., tuolloin arveltiin oireen menevän kyllä ohi mutta kirjoitettiin niitä helpottamaan Efexoria (yleensä mielialalääkkeenä käytetty). No ei mennyt ohi vaan vaivat lisääntyivät aika nopeasti, tuli niveloireet, tuli käsien puutuminen, sormien jäykkyys, massiivinen väsymys ja heikotus ja hikoilu vain lisääntyi ja nyt kun vuosi sitten vaihdettiin Tamofen Anastrozoliin ja tuo Efexor pienellä annoksella on jatkunut koko ajan, olen koukussa pöytätuulettimiin sekä yöllä että päivällä. Onni on että olen eläkkeellä (65 v), työssä en olisi voinut jatkaa ja painokin on tämän 3 vuoden aikana noussut 12 kg.

Mutta asiaan tästä hoidon kesken lopettamisesta. Hoitoani on siis jatkettu nyt 3 vuotta ja valituksiini noista haittavaikutuksista olen saanut seuraavanlaisia ohjeita:
10/2010, jos Tamoxifenista paljon haittavaikutuksia, niin hoito voidaan lopettaa, sillä potilaalla ollut pienikokoinen ja hyväennusteinen mammakarsinooma ja ylipäänsä hormonihoidon käyttö näissä tapauksissa ei välttämätöntä.
10/2011, kyseessä varsin hyväennusteinen tilanne ja siinä mielessä, mikäli hoidosta haitat ovat raskaat silloin voi luopua kokonaan.
10/2012 paperilla en ole vielä nähnyt mutta nyt sitten konsultoinnin jälkeen päätettiin että lopetan Anastrozolin ja näin olen tehnyt.

Mutta mielessäni vatvon nyt tätä päätöstä epävarmana myös siksi
että nyt kun on takana 3xvuositarkastus, en ole kertaakaan tavannut varsinaista syöpälääkäriä (onkologia) vaan erikoistumisavaiheessa olevia nuoria naisia, ymmärrän tilanteen mutta potilas jää kovin yksin ja epävarmaksi kun kysymyksiin ei osata sanoa juuta eikä jaata ja vastaus tulee viikkojen päästä konsultoinnin jälkeen. Vaihtoehtonahan olisi yksi käynti kasvokkain onkologin kanssa joka selvittäisi ainakin 10 kertaa enemmän asioita.

Jaksoitteko lukea, onko vastaavia kokemuksia?

Lämpimin syysterveisin

Joogi
JOOGI | 18.10.2012 klo 15:03:36