Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kuinka suuri on riski, jos lopettais tamofenin?
Heippa Carpe Diem!Täällä vuosi tamofenia takana juuri näinä päivinä. Ja sivuoireineen päivineen. Minulla myös Zoladex pistokset 2 vuotta, joista toinen takana.
Eka kk meni hyvin-sitten alkoi mielialan muutokset. Sitten tasaantui ja nykyään mennään kirjaimellisesti aalloissa niin kuumien ja kylmien aaltojen kanssa kuin pinnankin. Toisinaan se on kuin viulunkieli. Kuumat aallot ovat vain pahentuneet tänä keväänä. Joinakin päivinä tulevat pari kertaa tunnissa, jopa useammin, toisinaan on onneksi helpompia kausia.
Pätkäunet ehkä pahinta, kun herää aina vähintään kerran tunnissa siihen aaltoon... Silti olen sinnitellyt vielä ilman lisälääkkeitä. Pienellä kauhulla kesää odotan, sillä viime kesänä ja syksynä ihan näin hikisiä ei puuskat olleet... mutta katsotaan.
MarryMaiden toi esiin nuo Tamofenin prosentit, jotka voin vahvistaa.
Olin maaliskuussa kansainvälisessä rintasyöpäkonferenssissa Wienissä. Siellä useissa eri tutkimuksissa tuli esiin tuo sama asia. Tamofenin viisivuotis hoito laskee merkittävästi rintasyöpäkuolleisuutta sekä vähentää uusimisriskiä. Siis hormonipositiivisissa rintasyövissä. Taisi juurikin mennä käyrä tuossa suhteessa, että 10% per vuosi.
Kukaan ei voi tietää otetaanko hoidot "turhaan". Siis sytot, säteet, hormonihoidot. Oma onkologini ei missään olosuhteissa ole suositellut tamojen lopetusta, vaikka minulla on vielä toive lapsestakin. Itse harkitsen tamohoidon lopetusta 3-4 vuoden kohdalla JOS olen terve. Mutta sitäkin saa miettiä edelleen.
Riskit ovat kovat lopetuksessa. Silti aika ajoin huonoina ajanjaksoina sitä niin kiroaa näitä kaikkia sivuoireita, että tekisi mieli lopettaa lääkkeet. Mutta noita prosentteja katsoessa sitä taas jaksaa napsia pillereitä kuuliaisena.
Jokainen silti tekee omat päätöksensä, konsultoikaa onkologia ja miettikää sitten.
Vielä kommenttina noihin että mitä ne ER PR plussat tarkoittaa. Jos kolmella plussalla niin on hormonit aika tapissa ja antiestrogeenilääkitykset on syytä todellakin ottaa vastaan. Jos yhdellä plussalla niin se on kiikun kaakun, kahdella plussalla hoidot. Itsellä oli ihan luvut ER 80% PR 2%. Ja kaikki antiestrogeenit pamahti.
Tähän vielä vaikuttaa potilaan ikä ja kasvaimen muut tekijät.
Gradus 3 on solunkuvaltaan kaikista aggressiivisin ja huonoennusteisin. Kakkonen hieman kiltimpää laatua ja parempiennusteinen.
Siihen päälle jos vielä korkea KI67 lukema (solujen jakautumisprosentti) niin ehdottomasti kaikki annettavat hoidot on hyvä ottaa vastaan.
Tämä syöpä on niin pirulainen tauti ja sitä on täysin epäkelpoa vertailla kenenkään kanssa. Siksi luottaisin eniten onkologien ohjeisiin liitännäishoitojen kanssa, hehän miettivät asiaa hoitotiimeissä ja konsultoivat mm radiologeja ja muita kollegoitaan, eivätkä suinkaan mutu tuntumalla heitä ohjeita potilaalle. Lisäksi meilläkin Suomessa sekä maailmanlaajuisesti on satojatuhansia sairastuneita potilaita ja joka vuosi tulee 4500 lisää, että jokseenkin luottaisin esitettyihin tutkimustuloksiin.
Koitetaan siskot jaksaa kärvistellä oireista, mukavaa se ei ole, mutta niin kauan kuin elämisenlaatu ei täysin nollaannu niin hoidetaan itseämme.
Kuumista aalloista olen ehkä jonkinlaisen maallikon analyysin saanut aikaan siten, että ruokavaliolla ja stressillä on yhteys niihin. Eli jos nukkuu huonosti, elää liian kiirettä elämää, stressaa ja ei ehdi/jaksa kiinnittää huomiota ruokavalioon niin ainakin itsellä on havainto että aaltoilu on kammottavampaa. Lisäksi alkoholi pahentaa oireita, erityisesti viini. Ennen nautin ruoan kanssa punkkua ja nyt siitä on joutunut luopumaan uusimisriskinkin takia, mutta eniten noiden aaltojen. Lasi punkkua takaa puolessa tunnissa kuuman aallon.
Voimia kaikille oireista kärsijöille, jos mitenkään lohduttaa niin meitä on muitakin!
- Re: Kuinka suuri on riski, jos lopettais tamofenin?Kiroileva siili