Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mun tarina

Voi Millivanilli!

Olipa raskasta luettavaa; paljon lämpimiä ajatuksia ja voimia sinulle!

Minulla löytyi heti luustoon levinnyt rintasyöpä 09/06, se saatiin aisoihin keväällä, mutta uusi nyt jo syksyllä lonkkaan, rintanikamiin ja maksaan. Minun tilanteeni on kyllä paljon helpompi kuin sinun, kun minulla on jo isot lapset: 20v ja 17v. Voin hyvin keskittyä itseni hoitamiseen ja voimien keräämiseen, toisin kuin sinä, joka pyörität pikkulapsiperhe-elämää.

Sen neuvon antaisin, että pyydä ja ota kaikki mahdollinen apua vastaan. Olen huomannut, että useimmat ystävät ja sukulaiset ilahtuvat, kun voivat jotenkin konkreettisesti auttaa: siivousta, lastenhoitoa, ruoanlaittoa jne. Yritä myös löytää mahdollisimman paljon apua yhteiskunnan rattaista. Sitä ei minun kokemukseni myötä tarjota, mutta tässä asiassa potilas potilasta neuvoo -konsti on paras. Minä olen saanut apuvälineitä hyvin: kahdet kyynärsauvat, toiset ulos jääpiikkien kera ja toiset sisäkäyttöön, pyörätuolin, kun mies joskus lykkäilee kauppakeskuksiin ja kylppäriin suihkujakkaran, jonka jalat sai säädettyä kivan korkeiksi ja näin sujuu pyykin ripustuskin paremmin.

Lisäksi hain ja sain juuri vammaistukea 81,30 euroa kuukaudessa, siivoojaan ym. menoihin, kun en voi keppien takia kantaa mitään. Asumme siten, että mihinkään ei pääse ilman autoa ja kipupäivinä syön kolmiolääkkeitä ja joudun ajelemaan taksilla. Käyn töissä hoitojaksojen välissä. Sinäkin varmaan tarvitset lapsenhoitoapua yms. hoitojen vuoksi. Sain lisäksi juuri ennen joulua autoon invaparkkiluvan, sekin helpottaa arkea. Kaikki nämä vaativat kuitenkin aina kasan papereita ja voimia tarttua toimeen.

Olen saanut paljon henkistä apua syöpäklinikan psykiatrilta ja viime keväänä esim. maksusitoumuksen fysio/lymfaterapeutille. Joka paikassa täytyy kyllä olla itse aktiivinen ja selitää/kysellä koko ajan kaikkea.

Paljon, paljon luottavaista mieltä sinulle ja vahvaa verkostoa kannattelemaan sinua vaikeina päivinä.
Lämmöllä Santeri
santeri | 12.1.2008 klo 14:34:55