Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

MUISTUTUS

Hei Unelma & co!

Tässä tulee tärkeä muistutus kaikille Gliveciä käyttäville: Katsokaa kela-kortistanne kuinka pitkään Glivecin kelakorvattavuus on voimassa ja pitäkää huolta siitä että toimitatte ajoissa uuden B-lausunnon kelalle.

Tämä asia 'kristallisoitui' itselleni kiirastorstaina ja täytyy sanoa että tuli kuin märkä rätti vasten kasvoja. Olin siis apteekin tiskillä hakemassa lääkkeitä, jotka olin paria päivää aikaisemmin tilannut. Apteekkihan ei pidä näitä Gliveccejä hyllyssä kun ovat niin kalliita. No siinäpä sitten ihmeteltiin oikein porukalla kun farmaseutti hoksasi että kappas vaan, 'rouvallahan on kelakorvattavuus mennyt umpeen, haluaako rouva maksaa lääkkeet käteisellä vai jäädäänkö odottamaan uutta kelakorttia?' No eipä sattunut rouvalle kolmea tonnia mukaan joten jäädään odottamaan sitä burokratian rattaiden hidasta pyörintää.

Onneksi sain soitettua pari puhelua ja järjestettyä Glivecit uuden kelakortin odotusajaksi. Tabletteja olisi ollut jäljellä enää pariksi päiväksi.

Nykykäytäntöhän on se että kela myöntää korvattavuuden vain pariksi vuodeksi kerrallaan. Miksi, sitä en osaa sanoa, eikä osannut sanoa lääkärinikään. Tämän päättömän määräaikaisuuden lisäksi eivät mokomat lähetä kelalta edes minkäänlaista muistutusta siitä että korvattavuus on kohta päättymässä. Jos et siis itse muista/hoksaa seurata näitä määräaikaisuuksia niin sinnepä jäävät lääkkeet aptekkiin kaniin ja taas odotat sen muutaman viikon. Ja minä hupsu kun olin siinä uskossa että lääketauosta päättää lääkäri, ja lääkäri yksin, eikä suinkaan kela =)

Voi tuhannen turskattia näitä elämälle vieraita käytäntöjä. En toki halua kuulostaa kiittämättömältä: Pidän kyllä suuressa arvossa sitä että me saamme nämä elintärkeät lääkkeet erittäin pienellä omavastuulla, mutta jokin tässä nykykäytännössä silti tuntuu oudolta.
inka | 9.4.2007 klo 23:08:02