Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Glivecistä

Olipas taas täällä mielenkiintoista keskustelua. Mulla on ollut lähes koko Glivecin käyttöajan (4 1/2 vuotta) öisin kuumia aaaltoja ja hematologi väitti sen johtuvan hormooneista eli vaihdevuosista. Kävin joskus gynellä tutkimuksissa ja lopputulos oli että ei ole vaihdevuodet menossa, siltikään hemalla eivät myöntäneet että öiset hikoilukohtaukset voisivat Glivecistä johtua. Mutta nyt en niitä enää usko!

Hiukset mulla harveni interferonin aikana, nyt en moista ole huomannut ja kasvojen iho vaikuttaa ohuelta edelleen. Turvotusta toki on, samoin nesteenpoistolääkitys.

Millaista se teidän kasvojen punotus/kuumostus on? Mulla on viimeisen parin viikon ajan ollut punotusta kasvojen ja kaulan alueella, sellainen tarkkarajainen melkoisen iso alue kerrallaan. Kännyyn en silloin ole huomannut puhuneeni mutta koska sitä on ollut työpaikalla niin takuulla olen livenä keskustellut. Hmm, onkoos tää nyt joku uusi sivuoire?

Pari viikkoa sitten kävin hematologin luona ja puheena oli täälläkin mainittu mahdollinen Glivecin lopetus/ tauotus. Jos parit hyvät tulokset saan, asiaa voitaisiin kuulemma harkita mutta vain, jos itse varmasti sitä haluan. Vastoin toivettani ei lääkettä lopeteta. Mulla siis käytössä pelkkä Glivec 400 mg (plus kasa sivuoirelääkkeitä) ja ensi viikolla tulee 5 vuotta diagnoosista. Hankaluutena on, että mitään kokemusta ei lopetuksesta ole, kuten nyt ei myöskään lääkkeen pitkäaikaiskäytöstäkään. Oletettavasti tauti uudelleen aktivoituisi, mutta sitä ei tiedetä koska. Ja jos näin kävisi, ei ole varmaa, tehoaisiko Glivec enää. Siis melkoiset riskit. Toisaalta tiedetään, että n 10%:lla Glivec vaste menetetään ajan kanssa, eikä esim mun tilannetta tiedetä eli onko G:llä edes enää vastetta. Lopetuksen suurin plussa olisi sivuoireiden ja niiden lääkkeiden katoaminen elämästä. Tässäpä pähkinää purtavaksi, onneksi ei heti tarvitse päättää. Ekaksi ajattelin että en moista riskiä ota, mutta nyt huomaan miettiväni sivuoireista eroonpääsyä. Tää on kuin lottoa pelaisi elämällä!
unikko | 12.5.2007 klo 00:05:20