Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Syövän uusiutuminen nopeasti
Hei Alethea!En ole aikoihin käynyt tällä palstalla ennen kuin nyt. Meillä on kaikki jo ohi. Mieheni nukkui pois jo elokuussa. Toukokuun alussa häneltä meni ykskaks kävely huteraksi, veimme hänet sairaalaan ja siellä todettiin, että yksi niistä satelliittipesäkkeistä oli alkanut vuotaa verta. Aivoverenvuoto aiheutti ensin vasemman puolen halvaantumisen, sitten vähitellen toinenkin puoli meni liikuntakyvyttömäksi, myös puhekyky hävisi. Viimeiset 2 kuukautta mieheni oli täysin vuoteeseen hoidettava, syötettävä, pestävä jne. Pidin kaikki vuosilomani, otin sairaslomaa jne, että sain olla hoitamassa miestäni sairaalassa. Kävin 2 kertaa päivässä syöttämässä häntä, pyyhin kasvoja, ajoin parran, rasvasin jalkoja jne. Juttelin hänelle ja kerroin päivän tapahtumia, vaikka en tiennyt, ymmärtääkö hän juuri mitään.
Myös minun lapseni asuvat eri paikkakunnalla, mutta onneksi kuitenkin niin lähellä, että pystyivät käymään lähes päivittäin isänsä luona. Lapsenlapset ovat vielä niin pieniä, kaikki alle kouluikäisiä, että he pääsivät vanhempiensa mukana myös ainakin kerran viikossa pappaa katsomaan. Kaikki muu sitten jäikin hoitamatta. Elimme vain miestäni varten, annoimme hänelle kaiken rakkautemme ja hoivamme, mitä pystyimme. Ymmärrän hyvin, miten vaikeaa on, kun haluaisi olla rakkaansa luona, sinä isäsi luona, mutta ei pysty, kun on muitakin velvotteita olemassa ja pitäisi jaksaa keskittyä työhän jne. Onneksi minun työnantajani suhtautui asiaan ymmärtävästi. Sain olla sairaslomalla ilman oman tunnon tuskia ja nyt tuöhön palattuani saan tehdä sitä, mitä parhaiten jaksan ja osaan.
Myös meillä oli matkan varrella monia vaikeuksia, joista tekisi mieli kirjoittaa jonnekin. Sairaalan henkilökunnalla ei ollut aikaa tai paremminkin halua ottaa omaista mitenkään huomioon. Omaisia ei mitenkään valmisteltu tulevaan, ei kerrottu, mitä mikin lääke aiheuttaa jne. Sairaaloden käytännön toimissa olisi paljon parennettavaa. Itse oli etsittävä tietoa netistä tai mistä milloinkin. Sairas ihminen ei itse selviä mitenkään tässä nykyviidakossa, ellei hänellä ole joku asioita hoitamassa ja tukemassa. Tuli sellainen tunne, että neurologian osastollakin tiedetään vain omasta suppeasta alasta. Miehelleni mm. määrättiin sieltä sellaista sydänlääkettä, jonka kardiologi oli ehdottomasti kieltänyt. Ellen olisi selvittänut asiaa, en tiedä miten olisi käynyt jo vuotta aikaisemmin. Onneksi isälläsi on äiti omaishoitajana. Ole sinä Alethea voimiesi mukaan tukena niin isällesi kuin äidillesikin. Minä ainakin olen suunnattoman kiitollinen lapsilleni ja heidän puolisoilleen. Ellemme kaikki olisi olleet tukena toisillemme, en minä ainakaan olisi jaksanut.
Voimia ja halauksia Sinulle Alethea toivottaa Kaarina
- Re: Syövän uusiutuminen nopeastivompatti
- Re: Syövän uusiutuminen nopeastiJaetaan tietomme
- Re: Syövän uusiutuminen nopeastipeltirumpu
- Re: Syövän uusiutuminen nopeastikaarina
- Re: Syövän uusiutuminen nopeastiKarhutar