Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hei anonyymit nettiriippuvaiset:)

Täällä mä nyt taas olen :)

En ole käynyt perinnöllisyystutkimuksissa. Kysyin niistä, mutta onkologini sanoi, että hyvin epätodennäköistä olisi että mitään perinnöllistä geeniä löytyisi. Sanoi tosin, että jos äitini sairastuu, tilanne muuttuu. Mulla ei ole siskoja, eikä tyttäriä. Äidillä ja isälläkin vain veljiä, mutta äiti on terve, samoin isoäidit olivat ja heidän siskonsa.

Minäkin kävin papassa jo ennen leikkausta, se oli onneksi puhdas. Täytyy käydä uudestaan sitten sytojen jälkeen, kun vaihdatan sen kierukan ja teetän samalla kunnollisen gynekologisen tutkimuksen ultrineen, maksoi mitä maksoi. Onneksi rintojen osalta pääsee nyt säännölliseen tarkastukseen julkisen puolen hinnoin ainakin viideksi vuodeksi.

Kaikkea ei kuitenkaan voi etukäteen varautumallakaan havaita, mitä elimistössä tapahtuu. Täytyy nyt vain luottaa, että tästä selvitään tavalla tai toisella. Kylmä totuus kuitenkin on, etteivät kaikki elä kahdeksankymppisiksi. Mutta jos ees viiskymppiseksi saisi näitä polkuja tallailla..

Taas alkaa iltaa kohti uuvuttaa ja selkälihakset ja pää kolottaa. Ihmeen hyvin tuo mies tuntuu olevan kuitenkin perillä näistä mun tiputuksistani, vaikka väliin tuntuu ettei ota kantaa suuntaan eikä toiseen, vaan antaa mun maata omissa oloissani.. Äsken kysyi, että olikos mulla loppukuusta seuraava tiputus, kun nojailin nuutuneena kättäni poskeen teenkupin ääressä. Kysyin tuleeko mukaan onkologin luo ja lupasi tulla. Taxoihin kyyditsi toki, mutta päästin lähtemään samantien. Tulkoot nyt välillä kuuntelemaan mitä on odotettavissa CEFin aikana ja muutenkin kuulee missä mennään. Edelleen kyllä ihmettelen, että miksi mulla on joka kerta poliklinikkavastaanotto tiputuksen yhteydessä.. Tulee mieleen, että seurataanko mua jotenkin tarkemmin, onko mulla jokin syy miksi syöpä leviäisi jo hoitojen aikana tai jotain muuta vastaavaa?? Vai onko muut TAYSin potilaat saaneet yhtä hyvää palvelua, verenpaineet, sydänäänet, keuhkot, rinnat, kainalot ja keskustelu kasvokkain onkologin kanssa joka kerta? Seuraavaksi on taas vuorossa laaja verenkuva afoseineen ja alatteineen, sydänfilmi otettiin ennen taxoja.. Toki pidän hyvänä tätä käytäntöä, ihmettelen vain miten suuria vaihteluita on sairaanhoitopiireittäin.

Minulle muuten eräs tuttavani sanoi rintasyövän syistä, että "kyllähän se varmaan osin johtuu elintavoistakin".. Eli ihan kuin hän olisi sanonut, että itse sen olet väärillä elintavoilla kuitenkin hankkinut.. Teki mieli täräyttää, että voi se kuule sullekkin tulla! Syyllistämistä tässä nyt kaikkein vähiten tarvitaan, kun jokainen meistä kuitenkin ainakin jossain vaiheessa syyttää itseään jostain minkä olisi voinut tehdä toisin. Jos ei elintapojensa suhteen, niin sitten muuten. "Kosto" tai "rangaistus" jostain mitä on tehnyt elämässään väärin tms...

No, onneksi niistä syyllisyydentunteista olen sentään päässyt eroon! Ja nyt viimein sinne ulos :)
kevätmieli | 11.5.2007 klo 18:12:14