Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Solunsalpaajien ja sädehoidon pitkäaikaisvaikutukset

Hei Kevätmieli ja kaikki muut! Ootteko jo hereillä?

Kyllä minuakin kiinnostaa aivo- ja syöpäjutut nyt ihan eri tavalla kuin ennen, ja kaikkien sairastuneiden kohtelut ja elämäntilanteet jne. Kaikenlaiset aneyrysmat ja vaskuliitit tuntuvat tutuilta ja aina DrHousea katsottaessa kommentoin, mikä milloinkin on ihan epäuskottavaa.

Amerikkalaisille syöpäsivuille en uskalla kyllä mennä mielenrauhani takia ja ehkä vähän muutenkin säästelen pääparkaani. Mutta kun makasin siellä HYKSin neurologisella osastolla ja ensimmäisen MRI-kuvan jälkeen lääkäri tuli kertomaan tuloksista ja sanoi, että he pitävät palaverin siitä, mitä tutkimuksia minulle uskalletaan tehdä. Säikähdin kyllä TODELLA ja uskoin kuolevani, jos kerran tutkimuksiakaan ei uskalleta tehdä siitä vaan ja joka koneella. Mutta vkojen kuluessa omien juttujeni ja vierustovereiden tilanteita kuullessa opin, että siellä suunniteltiin ja tehtiin päätöksiä aina isolla porukalla: osastonlääkärit, os.ylilääkärit, klinikan ylilääkäri, radiologi, toimintaterapeutti jnejne olivat päättämässä asioista. Siitä tuli sellainen luottavainen olo, että monen pään tieto ja taito liitetään yhteen. Siksi en ajattele mennä esim yksityislääkärille kysymään neuvoa. Mistä löydän sen lääkärin joka yksinään on viisaampi? Uskon tai uskotteen itselleni, että samalla tavalla syöpäänikin hoidetaan.

Minä olin 48v sairastuessani ja nyt ehdin täyttää jo 49v. Haluan kyllä vielä elinvuosia ja mahdollisimman monta, mutta uskon niin kirjoitat, että kaikenlaisia ympäristönsaasteita ja -torjunta-aineita ym olen ehtinyt kyllä aikalailla kerätä kroppaani näiden vuosien aikana.

Jos ajattelee meidänkin kirjoituksia, niissä joskus vilahtavat taloudelliset huolet, mutta kyllä meitä eniten huolettavat lapset ja useimmat meistä saavat lohtua juuri luonnosta. Jotenkin sairastumisen jälkeen sitä paljon kyllä miettii "niitä oikeasti tärkeitä" asioita.

Hyvää vointia kaikille ja leppoisaa vkoloppua, säteissä kävijät saavat mukavan vapaan rasvailla ihoaan.
Santeri
santeri | 11.5.2007 klo 09:13:16