Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: ONKO HORMOONINEGATIIVISESTA RINTASYÖVÄSTÄ SELVIYTYNEITÄ
Hei ViljonkaTein saman virheen kuin Sinäkin että otin aluksi Primperania vähän kuin varmuuden varaksi: todellisuudessa en olisi sitä Taxoteren aikana tarvinnut, vaan samaan ja parempaan lopputulokseen olisin päässyt pitämällä verensokeria tasaisena esim. välipalojen avulla.
Mikä näissä pahoinvoinninestolääkkeissä (Primperan + Kytril) on huonoa, niin kortisonin kanssa ne saattavat aiheuttaa ummetusta, mikä myöhemmin lyö läpi ankarana ripulina. Joten todennäköisesti selviäisit pienemmällä kuivumisella kun et ottaisi Primperania Taxoteren aikana.
CEF:ien aikana Primperanin ottamiselta en voinut laistaa minäkään. Ensimmäinen tiputus oli helppo ja tarvitsin Primperania vain aloituspäivänä, ja silloinkin yksi tabletti kerrallaan toi toivotun lopputuloksen. Seuraavalla kerralla krapulaa kesti pitempään ja siirryin ottamaan kaksi tablettia kerralla, koska muuten oireet eivät olisi pysyneet millään pois. Viimeisellä tiputuskerralla olin oksentaa jo tiputuksen aikana, ja sainkin sekä Kytrillit että Primperanit suoraan suoneen, minkä lisäksi automatkan ajaksi otin taas Primperania uudelleen - mikä ei estänyt minua oksentamasta sitten myöhemmin kotona. Mutta se kerta olikin sitten ensimmäinen ja viimeinen. Primperaneilla pärjäsin, mutta annokset kasvoivat miltei eksponentiaalisesti joka tiputuskerralla, joten todennäköisesti olisin jossakin vaiheessa siirtynyt jo tujumpiin pahointilääkkeisiin.
Kytril-reseptihän minulla oli, mutta sitä en koskaan lunastanut, koska pahoinvointi ei varsinaisesti koskaan tullut sietämättömän voimakkaasti. Ainoastaan olin väsynyt ja yhä väsyneempi joka tiputuskerran jälkeen. Kytril veti myös lääkkeenä minut aika lailla umpeen, niin että hankin Levolacia Taxotere-hoitojen ajaksi ummetusta estämään. Zofraniakin kerran tiputettiin, koska Kytrilistä tuli Taxoteren kanssa päänsärkyä, mutta CEF:n kanssa vastaavaa ilmiötä ei esiintynyt.
Kokonaisuutena, hoidot tuli lusittua kohtuullisilla sivuoireilla, vai onko niin että aika kultaa tässäkin asiassa muistot? Joskus laskeskelin olleeni hoitojen aikana peräti kuusi kertaa antibioottikuurilla, ja vietinpä viikon sisätautiosastollakin munuaistulehduksen takia. Jos siis jonkun vinkin voin antaa, niin juo runsaasti ja ota Panadolia heti kun tunnet kipua. Näin mieliala ja vointi säilyy kohtuullisena hoitojen ajan. Ja allergioista jos kärsit, niin antihistamiinia on turvallista ottaa ja kuuluukin ottaa pahimpien reaktioiden estämiseksi. Jos näyttää siltä, että setiritsiinistä (esim. Hiztec tai Zyrtec) ei irtoa tehoja, niin pyydä onkologiltasi Kestine-reseptiä. Sitä voi ottaa pahimpaan allergia-aikaan tupla-annoksin, mutta neuvottele ensin lääkärisi kanssa, ettet liikaa rasittaisi munuaisia tai maksaa, joka muutenkin voi hoitojen takia olla kovilla.
Minulle se Taxotere taisi olla pahempi sivuoireiltaan kuin CEF, mutta osa oireista johtui varmaan siitäkin, etten ollut varautunut niihin kaikkiin sivuoireisiin, vaikka perehdyinkin kaikkiin vinkkeihin. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Sytostaattien loppumisesta on tullut puoli vuotta reilusti täyteen, ja jossakin vaiheessa tämäkin muistelemisen tarve/pakko hellittää. Jotenkin on vain niin helppo samaistua teihin, jotka kesällä kärsitte näitä hoitoja, se on kova laji, varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia. Mutta hyvin ovat meilläkin pojat toipuneet ja päässeet äidin sairaalareissujen ylitse.
T. Karhutar
- Re: ONKO HORMOONINEGATIIVISESTA RINTASYÖVÄSTÄ SELVIYTYNEITÄKarhutar