Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: ONKO HORMOONINEGATIIVISESTA RINTASYÖVÄSTÄ SELVIYTYNEITÄ

Hei Viljonkka

Herceptinin saamiseksi pitää olla HER2-positiivinen, ja silloinkin rohdosta hyötyvät eniten ne, jotka ovat HER2-positiivisia vahvasti. "Heikosti positiivisia" ei siis hoideta sen enempää Herceptinillä kuin hormoneillakaan, ja esim. itse olen vain heikosti hormonipositiivinen joten en saa tamoksifeeniä.

Kansainvälisessä slangissa tautisi on triplanegatiivinen, ja mitä se sitten tarkoittaa, niin taudin levinneisyydestä ja lajista riippuen eri asioita. Sinulla on biologisesti aggressiivinen sairaus, koska gradus ja Ki67 ovat olleet korkeita molemmat, mutta tilannettasi parantaa se, että kasvain oli melko pieni ja tartuntojakin oli vain kahdessa imusolmukkeessa. Päätöksen hoitokertojen lukumäärästä on tehnyt onkologisi, ja koska hormonaalisia tai muita liitännäishoitoja ei ole tulossa, on hoitokertoja lisätty, ilmeisesti myös nuoresta iästä johtuen. Miten olet pärjännyt? Joko olet saanut kuulla, saatko 4. taxon?

Minulla tauti oli yhtä aggressiivinen (Gradus III ja Ki67 80%)ja ehtinyt jo syvemmälle kainaloon, mutta siitä huolimatta sain "peruspaketin" eli 3 x taxotereä ja 3 X CEF:ä. Olen vähän vanhempi kuin Sinä, mutta en kuitenkaan niin vanha ettenkö olisi vaadittaessa useampiakin sytoa ottanut. Aika tattis kuitenkin olin, sekä hoitojen alussa että lopussa, ja valkosolujen kasvutekijästä huolimatta valkosolut olivat vielä pitkään sytojen jäljiltä alhaalla. Ilmeisesti saat vielä säteitäkin useamman kerran kuin minä, mutta sytostaatteihin verrattuna se on melkeinpä kuin "vapaa taival". Kunto ei sen aikana sillä lailla romahda, vaan päinvastoin paranee, kun jaksaa syödä sekä liikkua. Toivon Sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista tuleviin hoitoihin!

T. Karhutar
Karhutar | 2.7.2008 klo 11:58:56