Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Saattohoito kodissa

Kiitän "Minttumeiramia" lohduttavasta viestistä. (Minäkin tarvitsen koko ajan lohtua, vaikka syöpäsairas vaimoni onkin yhä elossa enkä siis edelleenkään kuulu sururyhmäläisiin).

On mukava kuulla, että miehesi elämäntaipaleen viimeinen osuus kului juuri niin onnellisesti kuin se saattoi ikävät tosiasiat huomioon ottaen kulua.

Jopa hieman varoittelisin lukijoita siitä, että kaikilla loppu ei voi olla näin kaunis. Molemmat pirut - sekä sairaus että kuolema - tulevat ihmisille siihen hetkeen, joka heillä sattuu olemaan, ja se on jokaisella meistä erilainen.

"Minttumeiramin" tavoin myös minulla - vaikka olen vaimoni tulevasta kuolemasta hädissäni ja tiedän monenlaista prosessia olevan edessä - on sellainen onni, että kaikki tämä kamaluus tuli keskelle tasapainoista elämän kukoistuskautta.

Onni on myös se, että minulla on mahdollisuus hoitaa vaimoani kotona (vaimoni sisaren avustuksella).

Minttumeirami kirjoittaa: "Toivotan rohkeutta ja voimia kaikille, jotka päättävät tehdä sen ratkaisun, että ottavat rakkaan luokseen kotiin tai miettivät sitä. Samalla tavalla, kuin pienelle lapselle on tärkeää saada olla varhaiset vuodet kotona, on tärkeää saada olla viimeiset hetket kotona."

Samalla kun otan rohkeuden ja voimien toivotuksen vastaan, toivon, että kukaan ei joutuisi kantamaan syyllisyyden taakkaa, vaikka ei pystyisikään pitämään läheistään loppumetreillä kotona.

Oikeastaan olen Minttumeiramin kanssa jopa hieman eri mieltä siitä, kuinka olennaista kuolevalle viimeiset hetket ovat. Minä ajattelen, että viimeisiin hetkiin liitettävä erityisyys on enemmän meidän jälkeen jäävien kuin kuolevan itsensä juttu. Toki haluan antaa rakkaalleni mahdollisimman hyvät kuolinolosuhteet, mutta paljon viimeistä kymmentä minuuttia tärkeämpiä ovat viimeiset kymmenen vuotta.
Sanaton | 29.12.2007 klo 04:20:36