Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Saattohoito kodissa
Minä olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä ennen 11.11.2007. Vaimoni keuhkosyöpä on levinnyt aivoihin, ja hän on maannut viimeiset pari kuukautta kotona sairaalavuoteessa. Tarkoitus on hoitaa hänet kotona loppuun asti, vaikka en voikaan olla asiasta aivan varma, sillä voihan tulla tilanne, jolloin ambulanssin tilaaminen tuntuu oikealta ratkaisulta.Se, tapahtuuko saattohoito kotona vai sairaalassa, on yksilöllinen kysymys, joka riippuu monista tekijöistä. Minulle kotona tapahtuva hoito on ehdottomasti paras ratkaisu, ja olen varma, että niin se on myös vaimolleni, vaikka hän ei pystykään enää omaa tahtoaan ilmaisemaan.
Selvää kuitenkin on, että pelkästään omat voimavarani eivät riittäisi tämän ratkaisun toteuttamiseen. Avainhenkilö on vaimoni sisar, joka hoitaa vaimoani arkipäivät, kun minä olen töissä. Lisäksi oman tukensa tarjoavat myös lapsemme, vaikka he asuvatkin muualla ja voivat olla läsnä vain viikonloppuisin.
Vaikka elän parhaillani elämäni raskaimpia viikkoja ja kuukausia, koen itseni etuoikeutetuksi, kun saan pitää vaimoni kotona. Jos minulla ei tätä mahdollisuutta olisi, väsyisin varmaan vielä pahemmin kuin nyt, ja olen aivan varma, että myös vaimoni olisi nykyistä onnettomampi. (Toki hän on niin huonokuntoinen, ettei hän pysty itse tilannetta eikä eri vaihtoehtoja arvioimaan.)
Mutta jos ei vaimollani olisi niin uhrautuvaa ja vahvaa sisarta, minun olisi siis ollut pakko valita vielä nykyistäkin kamalampi vaihtoehto eli laittaa vaimoni elämänsä viimeisiksi kuukausiksi sairaalaan. Ja varmaan on olemassa runsaasti sellaisiakin tapauksia, jolloin sairaala on parempi myös muista syistä kuin siksi, ettei kotoa löydy hoitamiseen voimavaroja.
Joten paras on, että itse kukin arvioi vain omaa tapaustaan ja tilannettaan, eikä yritä olla liian viisas toisten tapausten suhteen.
Lopuksi toivotan kaikille sururyhmäläisille (joihin en siis itse vielä kuulu) siunattua joulua sekä voimia pian alkavalle uudelle vuodelle.
- Saattohoito kodissamarathon
- Re: Saattohoito kodissatulppu
- Re: Saattohoito kodissaLE2468
- Re: Saattohoito kodissamarathon
- Re: Saattohoito kodissaherpos
- Re: Saattohoito kodissasuvi06
- Re: Saattohoito kodissaEnkelintytär
- Re: Saattohoito kodissapeuranotko
- Re: Saattohoito kodissakaamos
- Re: Saattohoito kodissaSanaton