Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Saattohoito kodissa

Hei Kaamos !

Itse olen sitä mieltä, että sairastavan ihmisen oma mielipide paikasta, jossa hän haluaa ottaa vastaan sairauden tuomat vaivat, on tärkein. Totta kai läheiset voivat ja heidän tuleekin ottaa osaa omilla ajatuksillaan tähän asiaan. Joku voi tuntea enemmän turvallisuutta sairaalassa, toinen taas kotona. Meillä mieheni päätökseen vaikutti eniten varmasti pienet lapsemme sekä se, että hän oli ollut jo useasti sairaalassa eikä siellä (edes keskussairaalassa) hoidon toteutus ollut mitään kovin kehuttavaa.

Kun hänen reitti oli selvä eikä sairautta saanut hillittyä, mieheni toivoi voivansa elää loppuajan niin kuin ennenkin ja se onnistui. Vaikka päiviin mahtui paljon lääkkeiden ottoa, nesteiden tiputuksia ja myös kipua ja pahoinvointia, olen vakaasti sitä mieltä, että hän myös nautti siitä, että saattoi olla potilaan roolin lisäksi myös isänä ja puolisona. Mikä määrä keskusteluja, yhteisiä suruja ja ilojakin olisikaan jäänyt kokematta ilman saattojaksoa kotona.

Uskon kuitenkin, että tappava syöpä saa ihmisen valitsemaan itselleen parhaan ja mieleisimmän vaihtoehdon. Silloin karsiutuu kaikki muu turha pois ja jäljelle jää se tärkein ja oleellisin osa elämää. Mieheni kuolemasta on pian kulunut 4 kuukautta ja ei ole minuuttiakaan, jolloin en muistelisi tai muuten ajattelisi häntä ja kaikkea hänen sairauteensa liittyvää. Tukihenkilö sanoi meille molemmille, että minun ja lasten on helpompi jatkaa, kun olemme saaneet mahdollistaa mieheni viimeisen toiveen jäädä kotiin, loppuun saakka. Tuskan tunne on ääretön, kaipaus jatkuvaa ja suru ottaa aika ajoin vallan. Mitähän elämä olisi, jos tätä yhteistä loppuaikaa ei olisi ?

Toivon, että tapaamme hänen kanssaan joskus - samoin toivon että monikaan ei joutuisi käymään samaa tietä, kuin meidän piti!

t: Marathon
marathon | 19.12.2007 klo 22:48:22