Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Saattohoito kodissa
Enpä malta olla vielä kommentoimatta Minttumeiramin ja Marathonin viestejä. Ne luettuani ymmärrän entistä selkeämmin, että vaikka tätäkin viestiä kirjoitan silmät kyynelistä sameina, minulla on myös paljon aihetta kiitollisuuteen.Tärkein kiitollisuuden aihe on sama kuin Minttumeiramilla ja Marathonilla, eli se, että olen joka tapauksessa saanut elää rakkaani rinnalla hyvän elämän. Yhteistä on myös tunne, että saattohoito kotona - niin tuskallinen ja raskas kuin se onkin - on meidän kaikkien tapauksessa paras ratkaisu.
Mutta toisin kuin teillä, minulla on ympärilläni vain ihmisiä, jotka aidosti toivovat sekä vaimolleni että minulle pelkkää hyvää. Yksikään ihminen ei ole arvostellut sitä, että vaimoni ei ole nyt sairaalassa vaan kotona. Päinvastoin: he ovat kannustaneet, osittain uhrautuneet, että homma toimisi.
Suurin uhrautuja on vaimoni sisar, joka on yli kaksi kuukautta hoitanut rakastani päivät, kun minä olen ollut ansiotyössä. On selvää, että ratkaisusta kärsii sekä kälyni oma perhe että hänen miehensä pienyritys, jossa hän normaalisti työskentelee. Silti koen, että kälyni lisäksi hänen perheensä on kotihoitoratkaisua tukemassa, ei arvostelemassa.
Mainittakoon lisäksi, että oma toisella paikkakunnalla asuva sisareni oli viikon lomalla omasta työstään voidakseen olla tukemassa vaimoani ja hänen sisartaan. Myös aikuiset lapseni ovat pitäneet valittua ratkaisua hyvänä, ja he ovat tukeneet minua omalta osaltaan.
Ja mitä valmiskeittoihin tulee, minä tarjoan vaimolleni enimmäkseen juuri niitä. Vaimoni sisar valmistaa päivän aikana usein muutakin ruokaa, mutta minä lämmitän iltaruuaksi enimmäkseen juuri valmiskeittoja, ja viikonloppuisinkin toinen päivän pääaterioista on säännöllisesti valmiskeitto. Tuntuisi uskomattomalta, jos joku päättäisi arvostella minun ruokavalintojani. Jos päättäisi, ei olisi sen jälkeen asiaa kotiimme.
Henkistä tukea kotihoitopäätökselle olen saanut myös sekä terveyskeskuksesta että työnantajaltani. Kun vaimoni siirrettiin keskussairaalasta terveyskeskukseen ja ilmoitin, että hoito jatkuu kotona, terveyskeskuslääkäri kirjoitti välittömästi viikon sairasloman. Lähin työnantajani suhtautuu tilanteeseeni erittäin ymmärtävästi ja sallii työajoissa käytännössä rajattoman jouston. (Työni luonne tekee jouston mahdolliseksi.)
Vaimoni ja minä teimme asiat enimmäkseen kahdestaan, eikä minulla ei ole kovin laajaa sydänystävien piiriä. Niinpä tunnen tässä tilanteessa oloni aika ajoin yksinäiseksi. Jos minulla tässä tilanteessa vielä olisi sen kaltaisia kriitikoita ja kalvajia kuin Marathonilla ja Minttumeiramilla, minulla taitaisi kyllä kiehahtaa pahemman kerran yli.
Niinpä ilmaisen molemmille ämmille (siis M-kirjaimille) sympatiani ja osanottoni paitsi menetystenne johdosta myös siksi, että olette keskellä äärimmäisen kuluttavaa elämänvaihetta joutuneet kestämään omista elämänsolmuistaan kärsivien ihmisten täysin kohtuutonta nokkimista.
- Saattohoito kodissamarathon
- Re: Saattohoito kodissatulppu
- Re: Saattohoito kodissaLE2468
- Re: Saattohoito kodissamarathon
- Re: Saattohoito kodissaherpos
- Re: Saattohoito kodissasuvi06
- Re: Saattohoito kodissaEnkelintytär
- Re: Saattohoito kodissapeuranotko
- Re: Saattohoito kodissakaamos
- Re: Saattohoito kodissaSanaton