Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohdunkaulansyöpäkö?

Heippa!

Kirjoittelinkin tänne jo viime syksynä jolloin sain ekan lähetteen kolposkopiaan papa luokka III:n takia. Silloin otettiin yksi koepala ja tulokset oli dysplasia levis (?) ja kondyloma planum. Puolen vuoden kuluttua piti mennä uusinta tarkastukseen ja siinä kävin kuukausi sitten. Otettiin papa näyte ja tehtiin ultra + kolposkopia. Taas otettiin yksi biobsia näyte samasta solumuutoskohdasta kuin edellinen. Lopuksi lääkäri selitti kuinka kaikki näyttää hyvältä ja tämä lievä solumuutosalue josta ne koepalat otettiin on selvästi pienentynyt edellis kerrasta ja kuinka näillä lievillä muutoksilla on nuorilla (olen 27v.) tapana parantua itsekseen ja näin minunkin tapauksessa näyttää käyvän jne. Minä olin jo aivan innoisani että selvisin vain säikähdyksellä ja muutamalla inhoittavalla tutkimuksella ja kohta pääsen pelkkään papa-seurantaan. Viime viikolla tuli sitten kirje sairaalasta jossa pyydettiin varaaman uusi aika lisätutkimuksiin koska papakokeen ja biobsia näytteen tulokset ovat ristiriitaiset. Soitin paniikissa sairaalaan että mitä minusta on löytynyt ja onneksi sain lääkärini kiinni joka selitti että papaluokka onkin nyt IV ja biobsia näyttää vain lievää dysplasia levis muutosta. Siitäkin on nyt se kysymysmerkki jätetty pois eikä kukaan enää puhu kondyloomasta mitään. Syksyllä kun kyselin mikä minua vaivaa sairaanhoitaja tiuskaisi että sinulla on sukupuolitauti ja piste, silloin ei saanut olla huolestunut eikä paniikissa eikä mitään. Nyt hoitaja sanoi että kyllähän tälläinen varmasti hermostuttaa ja jännittää ja oli niin ystävällinen ja ymmärtäväinen, se että minua itketti puhelimessa ja olin paniikissa olikin nyt normaalia ja ihan ymmärrettävää. Kummallisesti kohtelu muuttuu kun tulokset muuttuu. Sitten kysyin lääkäriltä että mitä nämä lisätutkimukset on niin nyt kuulemma tehdään perusteellisempi mikroskooppi- ja ultratutkimus otetaan lisää koepaloja, sähkösilmukkanäyte ja kohdunkaulan kaavintanäyte! Onko kellään muulla tehty vastaavia toimenpiteitä? Tuo kaavintanäyte ei kuulosta kovinkaan mukavalta vaikka kaikki tehdäänkin nukutuksessa, voisin kuvitella jälkikipujen olevan taas järkyttäviä. Edellisen kolposkopian jälkeenkin olin monta päivää todella kipeä alavatsan seudulta. Se harmittaa että en älynnyt kysyä puhelimessa mitä minusta oikein etsitään mutta onneksi aika tutkimuksiin on jo ensi viikolla eikä sen pitempään tarvitse odotella.

Miisa | 3.4.2007 klo 15:24:18