Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Usko tulevaan
En tiedä,pitäisikö vastata tähän. Haluan antaa toivoa, mutta hieman erilailla.Ensinnäkin n. 90% rintasyövän sairastaneista on elossa viiden vuoden päästä. Sinulle se ei ilmeisesti kuitenkaan ole se "clue".
Jokainen meistä sairastaneista miettii, entäpä jos minä olen se, jolle se uusii. Kyse onkin siitä, miten elää epävarmuuden kanssa. Pohjimmiltaan kyse on myös siitä, että miten suhtautuu ajatukseen omasta kuolemastaan.
Sairastuin itse 44-vuotiaana, minulla oli alaikäinen lapsi. Seisemän vuotta myöhemmin minulla todettiin levinnyt syöpä. Nyt olen kohta elänyt levinneen taudin kanssa viisi vuotta.
Tuossa taudin alkuvaiheissa on aikaa. On hyvä antaa itselleen aikaa. Ei se tauti sieltä muutamassa kuukaudessa mihinkään hyppää. Aikaa, kasvaa, miettiä, märehtiä tapahtunutta. Jos haluaa, voi hakea terapeutin, jonka kanssa tehdä kriisityötä.
Miten sitten elää, jos tauti leviää? No, ensiksikin sitä voidaan nykyään jo aika paljon hoitaa. Siksi toiseksi uusia lääkkeitä tulee
koko ajan markkinoille, ennusteet paranevat.
Levinneen taudin kanssa eläminen on rankkaa, mutta kumma kyllä ihmisellä löytyy voimavaroja. Elämä ei enää koskaan ole sama. Tunteet ovat räiskyneet, vihaa, kateutta terveitä kohtaan, pelkoa, itkua ja tyyntymistä.
Elämä muuttuu päivä kerrallaan, viikko kerrallaan elämiseksi. Mitään ei voi suunnitella kovin pitkälle. Itse olen tullut myös aika kriittiseksi. Katson tätä systeemiä ja byrokratiaa heikkouden puolelta. Enkä hyväksy tapaamme suhtautua heikkouteen ja haavoittuvuuteen. Toisaalta kun sen surutyön on tehnyt,on jollain tavalla uusi. Heikkouden kokeminen muuttuu tietyllä tavalla voimaksi. En osaa selittää tarkemmin, se on ollut hyvin tärkeä kokemus minulle.
Pitkän prosessin jälkeen tulee lopulta myös jonkinlainen tasaantuminen. Tämä on kuitenkin jokaisella erilainen prosessi, uskoisin. Joku voi torjua asian, joku katsoo asiaa sisään. Sinulla on aikaa kasvuun. Ihmismielellä on runsaasti voimavaroja.
Todennäköisesti tautisi kuitenkin talttuu.
Seurannassa on tärkeä vaatia kuvauksia, markkereita, ultraääniäkuvia, munasarja- ja toisen rinnan seurantaa jne.. Voimia ja tsemppiä!
- Usko tulevaankevätmieli
- Re: Usko tulevaantautinen
- Re: Usko tulevaansyöppis
- Re: Usko tulevaanKarhutar
- Re: Usko tulevaanhelmikuu
- Re: Usko tulevaankevätmieli
- Re: Usko tulevaanjulia
- Re: Usko tulevaanMeriTuuli
- Re: Usko tulevaankevätmieli
- Re: Usko tulevaankutri